Navalan kartano on säilytettävä kuntalaisten käytössä

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Veikkolassa sijaitseva kulttuurihistoriallinen Navalan kartano säilytetään kuntalaisten käytössä. Kirkkonummen kunta on salkuttanut kartanon C-luokkaan, mikä tarkoittaa sitä, että siitä ollaan luopumassa jollain aikavälillä.

Pohjoiskirkkonummelaiset ovat huolissaan Navalan kartanon kohtalosta, ja Pohjois-Kirkkonummen kulttuurialan toimijat kaipaavat kipeästi toimitiloja. Liki neljä vuotta lähes käyttämättömänä ollut kartano haluttaisiin saada alueen toimijoiden kulttuuri- ja kokoontumistiloiksi. Käyttötarkoitus toteuttaisi myös testamenttilahjoituksena saadun kartanon testamentin ehtoa, jossa todetaan, että kunnan tulisi käyttää tiloja koulutus- ja kulttuuritoimintaan.

Navalan kartanon päärakennus on rakennettu vuonna 1870. Kirkkonummen kunta sai kartanon testamenttilahjoituksena osana Eerikinkartanon maa-alueita ja rakennuksia vuonna 1920. Kartanomiljöö rakennuksineen on suojeltu. Eerikinkartanon aluekokonaisuus kuuluu Uudenmaan maakunnallisesti arvokkaisiin kulttuuriympäristöihin. Ks. kohde 127, Haapajärven kulttuurimaisema: www.uudenmaanliitto.fi/files/6309/Missa_maat_on_mainiommat_E114.pdf

Nimien kerääminen adressiin aloitettiin Navalan kartanossa Veikkolan Kartanoteatterin järjestämässä Itsenäisyyspäivän juhlassa 6.12.2018 juhlavieraiden pyynnöstä.

Kuva: Markku JämsäKuva_Navalankartano_verkko.jpeg

Pohjois-Kirkkonummen kulttuurin ystävien puolesta Eija Ahvo (Veikkolan Kartanoteatteri)    Ota yhteyttä adressin tekijään