NCC:n Nurmijärven Uotilan kivilouhoksen vastustaminen

NCC Roads on hakenut lupaa maa-ainesten ottamiseksi Uotilan kylästä. Suunniteltu ottoalue sijaitsee 4 km:n päässä Nurmijärven kirkonkylästä, 1,8 km Perttulantien pohjoispuolella. Lähimmät asuintalot sijaitsevat muutaman sadan metrin päässä suunnitellusta louhoksesta.

Alueelle on suunniteltu toimintaa 15 vuodeksi, 9 kuukautena vuodessa, 6 päivänä viikossa kello 6-22. Toiminta tarkoittaa räjäytyksiä, louhintaa, jatkuvia kuorma-autojonoja, melua, pölyä, tärinää ja koko alueen täydellistä pilaamista. Tonttien arvon aleneminen on merkittävää ja alueen asukkaiden elintaso laskee huomattavasti. Koko alue on kaavoitettu maa- ja metsätalousalueeksi, jonka takia ympäristössä on kymmeniä hevostalleja joiden toimintaan louhos vaikuttaa.

Vastaavanlaisen louhoksen rakentaminen on jo aloitettu noin 15 kilometrin päähän Palojoelle, Aleksis Kiven synnyinmaisemiin. Nurmijärven kunnalla on teollisuustarkoituksiin kaavoitettuja tontteja paremmilla liikenneyhteyksillä esimerkiksi Hämeenlinnantien varressa, jossa tämän kaltainen toiminta ei häiritsisi ketään.

Vastustamme hanketta. NCC:lle ei saa myöntää lupaa kivilouhoksen perustamiseen kyseiselle alueelle.