Nummenpään koulun on saatava jatkaa toimintaansa

Nurmijärven kunta on kovaa vauhtia lakkauttamassa täysin toimivan ja kustannuksiltaankin kilpailukykyisen kyläkoulun Nummenpäässä ja neljä vuotta sitten tehtyä päätöstä ollaan pyörtämässä.Tällaisia päätöksiä ei poliittisia henkseleitä paukuttaakseen pitäisi ennen kuntaliitossuunitelmien valmistumista tehdä. Väitteet, joihin perustuen lakkautusta esitetään, ovat täysin käsittämättömiä eivätkä kestä lähempää tarkastelua. Vääriä tietoja on saatettu esimerkiksi Ylen uutisointiin, jossa väitettiin esimerkiksi, että

-   valtaosa oppilaista kulkisi tällä hetkellä koulukyydillä – Nummenpään oppilaista kuljetusoppilaita on kolme.

-   kouluun tarvittaisiin 1,6 miljoonan euron korjauskustannukset - väite kuulostaa täysin tuulesta temmatuilta ja suuruusluokassaan  käsittämättömältä. Näköpiirissä ei ole mittavia korjaustarpeita, rakennukset ovat kunnossa.

Nummenpään koulun oppilaaksiottoalue on määritelty selkeän tarkoitushakuisesti maaseudun mittakaavassa erittäin pieneksi. Lisäksi kunnan sivistyslautakunnan esittämät lapsiluvut ovat karkeassa ristiriidassa oikean tiedon kanssa. Oppilaita riittää paitsi koulun välittömästä läheisyydestä myös kohtuullisen kuljetusmatkan takaa.

Oppimistulokset koulussa, jossa toimii kaksi ammattitaitoista opettajaa, kestävät mainiosti vertailun. Myös oppilaiden kelpo menestys alakoulun jälkeen puhuu puolestaan. Yhtään entistä koulun oppilasta ei löydy syrjäytyneistä – kaikki toimivat yhteiskunnan täysipainoisina jäseninä joko jatko-opintojen tai työelämän parissa. Nummenpään kyläläiset ovat tehneet kunnalle tarjouksen ottaa hoitaakseen erinäisen määrän kustannuksia aiheuttavia tehtäviä – kylästä löytyy paitsi ammattitaitoa myös tahtoa.

Pyydämme teitä allekirjoittamaan tämän addressin, jolla vetoamme päättäjiin ja pyydämme heitä säilyttämään Nummenpään kyläyhteisön ainoa ja elintärkeä kunnallinen palvelu - Nummenpään koulu!

Nummenpään Koti ja Koulu -yhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään