Nurmeksen päiväkoteihin ja kouluihin Oivariini ja kevytmaito takaisin vaihtoehdoiksi lapsille

Haluatko vaikuttaa Oivariinin ja kevytmaidon palauttamiseen takaisin Nurmeksen peruskouluihin ja päiväkoteihin vaihtoehdoksi lapsille?

Aihe on herättänyt laajaa keskustelua Nurmeksessa, kun kouluissa ja päiväkodeissa jätettiin ruokailusta pois Oivariini viime marras-joulukuun vaihteessa. Nyt lapsille on tarjolla vain Keiju-margariinia ja rasvatonta maitoa/piimää.

Muutosta on perusteltu Valtion ravitsemusneuvottelukunnan asettamien suosituksien noudattamiseen, sekä Nurmeksen kaupunginvaltuuston päätökseen noudattaa suosituksia.

Ylä-karjalassa oli myös julkaistu 10.1.2019 toimittaja Marianne Haverisen kirjoittama juttu "Rasvakapina Nurmeksessa- koululaiset toivovat lisää kovia rasvoja kouluruokailuun". (https://www.ylakarjala.fi/uutiset/item/1949-rasvakapina-nurmeksessa-koululaiset-toivovat-lisaa-kovia-rasvoja-kouluruokailuun)

Porokylän koulun oppilaat keräsivät oman adressin asiaa vastaan, sekä oppilaskunta lähetti vetoomuksen Nurmeksen kaupungin uudelle ruokahuoltopäällikölle.

Porokylän koulun vanhempainpiiri reagoi asiaan tekemällä vetoomuksen, jossa vaaditaan Oivariinin ja kevytmaidon palauttamista takaisin.

Tämän vetoomuksen tarkoituksena on antaa vaikutusmahdollisuus kaikille, joille asia on tärkeä ja vetoomus liitetään yhdessä Porokylänkoulun vanhempainpiirin vetoomukseen sekä toimitetaan Nurmeksen kaupunginvaltuustolle helmikuun 2019 aikana.

Yhteisen vetoomuksen tarkoituksena on saavuttaa yhteisymmärryksessä päätös tuoda Oivariini ja kevytmaito vaihtoehtona Keiju-margariinin ja rasvattoman vaihtoehdon rinnalle, jolloin lapsille on palautettu valinnan mahdollisuus päiväkoti ja kouluruokailussa.

Lisäksi vetoomuksen avulla tuetaan oppilaiden jo ilmaisemaansa mielipidettä, sekä mahdollisuutta vaikuttaa kouluruokailun suunnitteluun ja toteutukseen.

Huomattakoon, että valinnan mahdollisuus on olemassa myös monissa muissa Suomen peruskouluissa ja niissä tarjolla ovat edelleen molemmat vaihtoehdot.

-Kysymyshän on suosituksista, ei pakosta.

Porokylän koulun vanhempainpiirin vetoomuksessa on kuvattu, että margariinin valmistukseen käytetään useita ainesosia. Lisäksi verisuonikirurgi Taija Somppi ja liikuntafysiologi Jani Somppi kuvaavat parantavat rasvat -kirjassaan margariinin valmistusta seuraavasti:

"Margariineja valmistetaan uuttamalla öljykasvin siemeniä eri liuottimilla. Uuttamisessa käytetään heksaania tai bentseeniä. Rasvan raaka-aineet käsitellään fosforihapolla ja neutraloidaan lipeällä. Tämän jälkeen rasvan raaka-aine valkaistaan ja niin sanotulla deodoroinnilla siitä poistetaan epämiellyttävä haju, maku ja suurin osa liuotinainejäämistä. Tämän jälkeen rasva kovetetaan lisäämällä rasvamolekyyliin vetyatomeja ja nikkeliä. Näin rasvat muuttuvat rakenteeltaan tyydyttyneemmiksi eli kiinteämmäksi huoneenlämmössä. Kyseisestä rasvamassaa käsitellään sen mukaisesti, mihin sitä halutaan käyttää. Siitä tehdään mm. kenkälankkia ja ihovoiteita- sekä terveysmargariineja ja kevytlevitteitä. Jos rasvan raaka-aine käy läpi uudelleenesteröinnin, käytetään natriummetylaattia, jolla pilkotaan tiettyjä rasvahappoja. Tämä kasvirasvojen kovettaminen tunnetaan myös hydrogenointina, jolloin margariinin säilyvyys pitenee eikä se homehdu. Tässä kovetusprosessissa margariineihin jää jäämiä nikkelistä ja alumiinista. Ennen kuin margariini päätyy ihmisen suuhun, siihen on lisätty lisäaineita, jotta se muistuttaisi ulkonäöltään mahdollisimman paljon voita. Margariinien valmistusprosessia kuvaa, että esimerkiksi Flora- kevytmargariini sisältää 15 eri ainetta, joista eniten on vettä. Samaan kategoriaan kuuluu Benecol, Raision tehtaiden lippulaiva, jossa on Suomen Sydänliiton sydänmerkki osoituksena sen terveellisyydestä".

- Tämäkin perusteella valinnanvapaus on olennaista, jotta jokainen voi päättää eri vaihtoehdoista itselleen kokemaansa oikealla tavalla.

Jos olet asiasta samaa mieltä allekirjoita vetoomus facebook-tunnistautumisen avulla tai kirjoittamalla Etu- ja sukunimi, sekä paikkakuntatiedot. Voit myös valita haluatko tietojen näkyvän internetissä muille. Muista vahvistaa allekirjoituksesi sähköpostiisi tulleen linkin kautta.

Adressi.com sivustolla vetoomus on voimassa tammikuun 2019 loppuun asti. Tämän jälkeen vetoomus poistetaan sivuilta.

Vetoomuksen linkkiä saa jakaa eteenpäin, sillä asia koskettaa useita Nurmeksessa asuvien perheiden lapsia.

Vetoomuksen voi allekirjoittaa myös, vaikkei omia lapsia koulussa tai päiväkodissa olisikaan. Kiitos.

Taina Haapalainen    Ota yhteyttä adressin tekijään

Tulisiko bensaveroa laskea?