Nurmijärven on liityttävä HSL-kuntayhtymään!

Nurmijärven kunnan tulisi ehdottomasti liittyä HSL-kuntayhtymään, jotta erityisesti Klaukkalan liikennettä saataisiin parannettua. Klaukkala on Nurmijärven ylivoimaisesti suurin taajama, ja se tarvitsee toimivan joukkoliikenteen. Nykyinen joukkoliikenne ei ole houkuttelevaa eikä toimivaa, mutta se on erittäin kallista. Korsisaari-yhtiöt on valittu kunnan joukkoliikenteen hoitajaksi, vuosiksi 2019-2028. Määräaikaan mennessä tuli vain yksi tarjous. Ely-keskuksen kilpailuttama joukkoliikenne ei toimi, sillä se on kallista, bussit ovat usein myöhässä, ja minkäänlaista informaatiota siitä ei anneta. Kun bussit ovat myöhässä, tai etuajassa, on tilanne huono, koska seuraava bussi tulee vasta puolen tunnin kuluttua. Myös esimerkiksi liikuntavammaisten, tai rajoitteisten joukkoliikenteen käyttö on hankalaa, sillä lähes kaikki bussit ovat korkealattiaisia, ja sisäänpääsy on käytännössä mahdotonta. Olisi järkevää myös järjestää syöttöliikennettä junalle. Kunta ei aseta tarpeeksi tiukkoja ehtoja autoista, joilla liikennöidään.

Yli 35% Nurmijärven työvoimasta käy töissä pääkaupunkiseudulla. Nyt, kun Nurmijärveltä on ainoastaan suoria linjoja Helsingin keskustaan, on liikkuminen HSL-alueella vaikeaa. Jos haluaa liikkua sekä Nurmijärveltä HSL-alueelle, että HSL-alueen sisällä, tarvitsee kaksi lippua. Myös nuorisolle joukkoliikenteen käyttö on kallista, etenkin jos matkustaa harvemmin. 12-vuotiaasta eteenpäin joutuu maksamaan aikuisen hinnan. Käytössä oleva Matkahuollon matkakortti ei palvele harvemmin matkustavia, koska siihen ei ole mahdollista ladata arvoa. HSL olisi vetovoimatekijä, jota monet pitävät elintärkeänä, kun ovat muuttamassa kehyskuntiin. Esimerkiksi Tuusula saa valtavan vetovoimatekijän HSL:stä.

Jos ei ole toimivaa joukkoliikennettä, myös ruuhkat lisääntyvät.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Nurmijärven kunta aloittaa välittömästi toimenpiteet HSL-kuntayhtymään liittymiseksi, ja vastustamme Nurmijärven Linja Oy:n kanssa tehtyä sopimusta.

TAI

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista sivustollamme. Adressin tekijä näkee kaikki antamasi tiedot.

Saat sähköpostiviestissä linkin vahvistaaksesi allekirjoituksesi. Tarkasta sähköpostisi (myös roskapostikansio).
Pitäisikö perintövero poistaa?