Vahva ei Niemelän yhtenäiskoulun lakkauttamiselle

Heinolan kaupunki on vuosien mittaan teettänyt useita kouluverkkoselvityksiä, joiden lähtökohtana on yleensä ollut jonkin tai joidenkin koulujen lakkauttaminen. Oppilasmäärä näyttää ennusteiden mukaan vähenevän, ja tiloja on liikaa. Lisäksi useat rakennukset ovat huonossa kunnossa ja vaatisivat pikaista korjausta. Selvitykset ovat tähän mennessä tuottaneet vähän tulosta, mutta saaneet aikaan paljon epävarmuutta ja kiukkua perheiden ja koulujen henkilöstön keskuudessa.

Helmikuussa valmistuneessa kouluverkkoselvityksessä esitetään Niemelän yhtenäiskoulun toiminnan lakkaamista. Koulun tiloja tarvitaan selvityksen mukaan päivähoidon käyttöön, kun kaupungin keskustan alueella sijaitsevat Mustikkahaan ja Maaherrankadun päiväkodit aiotaan rakennusten huonon kunnon takia siirtää koulujen tiloihin. Osa Maaherrankadun päiväkodin lapsista siirtyisi esityksen mukaan Tommola-taloon.

Esitys koskettaa kaikkien kaupungin koululaisten perheitä, koska sen myötä ylimpien luokkien (7.-9.) siirtyy kokonaisuudessaan Lyseonmäen yläkoulun tiloihin. Koulusta muodostuu heinolalaisittain suuri n. 600 oppilaan yksikkö, josta ei ainakaan alkuvaiheessa löydy edes tiloja kaikille opetusryhmille.

Heinolassa Niemelän yhtenäiskoulua on kehitetty pitkään, ja se on toiminut 1.-9.-luokkaisena yhtenäiskouluna 1.8.2003 lähtien. Kehittämiseen on kulunut aikaa, vaivaa ja rahaa. Niemelässä, kuten missä tahansa muussakin koulussa, on omat haasteensa, mutta opettajien mahdollisuudella oppia tuntemaan oppilaat alaluokilta lähtien ja toimivalla koulun ja kotien välisellä yhteistyöllä on ollut iso merkitys haasteista selviämiseen. 2000-luvulla yhtenäiskoulusta on tullut valtakunnallisesti yksi perusopetuksen tavoitteista. Yhtenäiskoulutoiminnan kehittäminen edelleen Heinolassa voisi olla myös hyvä mahdollisuus kouluverkon ajanmukaistamisessa.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Heinolan kaupunki kehittää kouluverkkoa muuten kuin purkamalla toimivia kokonaisuuksia ja luomalla uusia, suuria yksiköitä.

Yhtenäiskoulua ei saa lakkauttaa ja hukata lasten mahdollisuutta käydä koko peruskoulu samassa yksikössä. Myöskään vuosikausien hyvää kehittämistyötä ei pidä heittää hukkaan.

Kaupungissa tulee säilyttää kaksi yläkoulua kohtuullisenkokoisten opetusryhmien ja kouluyhteisöjen turvaamiseksi.
Päivähoidon yksiköiden tilaongelmat tulee ratkaista käyttäjälähtöisesti. Päiväkoti-ikäisille tarvitaan kokonaisuudessaan lapsilähtöiset tilat, joita ei voida toteuttaa koulujen tyhjiksi jääviä luokkahuoneita remontoimalla

Minna Remes-Sievänen    Ota yhteyttä adressin tekijään