Ojoisilla oltava oma alakoulu

Hämeenlinnan lasten ja nuorten lautakuntaan on 8.11.2011 menossa tilaajajohtaja Markku Rimpelän valmistelema esitys Ojoisten ala-asteen toiminnan lopettamisesta ja lasten koulukäynnin siirtämisestä Kaurialaan entisiin OKL:n tiloihin. Kouluun yhdistyisivät myös Kaurialan Normaalikoulun oppilaat ja näin muodostuisi jopa 700 oppilaan suurkoulu. Kaupungin mukaan Ojoisten koulun sisäilmaongelmat ja OKL:tä vapautuneiden tilojen käyttö saataisiin tällä järjestelyllä ratkaistua ns. yhdellä iskulla.

Ojoisten osalta tämä tarkoittaisi suurta muutosta lähes 400 oppiaan koulunkäyntiin ja useimmille oppilaille jo tarhaikäisestä tutuksi tullut kouluympäristö ja koulutie muuttuisivat suuresti. Suurkoulu ei tunnetusti voi tarjota sellaista turvallista koulunkäyntiympäristöä mitä paikallinen lähikoulu tarjoaa. Lisäksi siirron myötä vaarantuisi Ojoisten vanhempien mahdollisuus toimia yhteisvastuullisesti ”naapurienkin” lasten osalta.

Suurkoulua ei tule perustella yksinomaan suurkoulun tarjoamilla uusilla mahdollisuuksilla, kuten valinnaisaineiden tai harrastusmahdollisuuksien runsaudella. Tällaisen päätöksen taustalla ovat kuitenkin taloudelliset ja muut synergiaedut, jotka eivät huomioi yksittäisen lapsen yksilöllistä etua.

Suurkoulun turvattomuuden ohella vähintään yhtä merkittävä ongelma on uuden koulureitin liikenneturvallisuus. Pienten ojoislaisten matka mutkistuu merkittävästi, jos suurkoulu toteutuu. Uudella koulureitillä ylitettävät autotiet ovat tunnettuja Hämeenlinnan hurjasteluväyliä ja onnettomuuksia on tapahtunut. On vastuutonta työntää satoja lapsia tämän hurjastelun sekaan. Joihinkin risteyksiin mahdollisesti lisättävät liikennevalot eivät yksinään takaa reitin turvallisuutta jatkossa.

Kaupunki on todennut, että siirtoa ei edes suunniteltaisi, jos OKL:n tilat eivät olisi vapautuneet sopivasti. Tällaisilla perustella ei lasten koulunkäyntiä saa suunnitella.

Ojoisten koulu sisäilmaongelmat on ratkaistava. Tätä ei kuitenkaan saa tehdä niin, että lasten koulunkäynnin turvallisuus heikkenee merkittävästi ja Ojoisten yhteisöllisyyttä hajotetaan.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että kaikissa Ojoisten koulua koskevissa muutosvaihtoehdoissa on oltava päällimmäisenä lasten koulunkäynnin turvallisuus. Lisäksi tulevaisuuden muutosvaihtoehtojen suunnitteluun on otettava lasten vanhemmat mukaan tasapuolisena tahona. Uuden alakoulun rakentamisen Ojoisten alueelle on oltava yksi vaihtoehdoista, kun tehdään päätöstä Ojoisten koulun tulevaisuudesta.