Opettajien lomautukset peruttava!!!!

Olemme juuri tulleet kotiin Mustamäenkoulun (ala-aste, Halikon Asemalla) vanhempainillasta järkyttyneenä. Saimme siellä tietopaketin siitä, miten suunnitellut opettajien lomautukset vaikuttavat oppilaiden elämään etenkin meidän kakkosluokkalaistemme.

Lähes kaikki koulun opettajat lomautetaan kahdeksi viikoksi. Tuona aikana opetus järjestetään jonkun muun kuin oman luokan opettajan toimesta, paitsi poikkeuksena meidän  kakkosluokka, jonka opettaja on virkavapaalla ja hänen sijaisensa työsopimus loppuu syyskuun lopulla, koska lain mukaan, jos kaikki opettajat lomautetaan ei tuona aikana saa palkata sijaisia. Joten kahdeksanvuotiailla kakkosluokkalaisilla lapsillamme ei siis ole luokanopettajaa koko syksyn aikana lokakuusta joulukuuhun.

Tuona aikana on esitetyn lomautussuunnitelman mukaan joku opettaja tai jopa koulunkäyntiavustaja opettajana aina kaksi viikkoa kerrallaan. Kaikkiaan seitsemän eri henkilöä opettaa tätä luokkaa. Pelkäämme, että tässä tilanteessa kukaan ei ole oikeasti vastuussa oppilaiden oppimisesta, opi tuntemaan heitä tai välitä erityisesti heidän kohtalostaan. Pienten oppilaiden perusturvallisuus järkkyy.

Meidän mielestä tämä on sietämätön tilanne. Lapsemme toimii näiden säästöjen maksumiehenä. Uskon, etteivät vaikutukset ole vain hetkellisiä vaan pidempikantoisia oppimisen haasteita, siirryttäessä vaikeammalle kolmosluokalle.

Koettakaapa hetkeksi asettua meidän, huolestuneiden vanhempien asemaan ja ajatelkaa, että kyseessä on teidän lapsenne. Voisitteko itse hyväksyä vastaavan tilanteen?
Onko todella niin, että yksi ala-asteen luokka voidaan jättää ilman omaa opettajaa puoleksi lukukautta ja tälle ei voida tehdä mitään?

Opetussuunnitelman mukaan :"Perusopetus on osa koulutuksen perusturvaa. Vuosiluokkien 1-2 opetuksessa tulee ottaa huomioon varhaiskasvatuksen, erityisesti esiopetuksen, antamat valmiudet. Esi- ja perusopetuksesta on rakennettava ehyt ja johdonmukainen kokonaisuus. Alimpien vuosiluokkien opetuksen erityisenä tehtävänä on kehittää valmiuksia myöhempää työskentelyä ja oppimista varten."

2lk:n Vanhemmat