Oulu paikkaa budjettia vanhusten kustannuksella

Oulu:

Vanhuksilta viedään sata euroa kuussa. Tehostetun palveluasumisen asiakkaiden eläkkeensaajan hoitotuen muuttaminen tulonlähteeksi on lakivalmisteluissa. Uudistuksen toimivuutta testataan ensimmäisenä Oulussa, joten muidenkin kaupunkien asukkaiden kannattaa kiinnittää tähän asiaan huomiota, sillä muutos on tulossa teidänkin kohdallenne!

Päätös koskettaa elokuusta lähtien 400:aa oululaista tehostetun palveluasumisen asiakasta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että jo ennestään köyhiltä vanhuksilta riistetään lisää rahaa. Oulun kaupungin hallitus leikkaa siis heiltä, jotka eivät itse jaksa/voi protestoida asiaa vastaan. Me Oululaiset sanomme kuitenkin EI! tälle päätökselle. Me tämän adressin allekirjoittajat vaadimme, että tämä kokeilu ei ala ainakaan Oulusta, toivon mukaan ei mistään kaupungista.

- Eläkkeensaajan ylin hoitotuki on tällä hetkellä 328,87 euroa kuukaudessa. Tästä summasta jää vanhuksilla tulevaisuudessa käteen vaivaiset 65 prosenttia, eli 213,77 euroa kuukaudessa.

- Asiakkaalle jää lisäksi lautakunnan määrittelemä käyttövara, eli voimassa oleva yksinasuvan toimeentulotuen perusosa vähennettynä ravintomenoilla. Se on vähintään 247,60 euroa kuukaudessa.

- Yhteensä asiakkaalle jää siis muutoksen jälkeen käteen 461,37 euroa kuukaudessa. Aiemmin summa oli myös pieni, mutta silti parempi, eli 576,47 euroa kuukaudessa.Tämä on hyvinvointilautakunnan laskelma, mutta varmaan on vanhuksia, joilla ei omaan käyttöön jää noinkaan paljon pakollisten menojen(vuokra, hoitomaksu, ateriamaksu) jälkeen.Näitäkin maksuja korotetaan jatkuvasti, vaikka eläkkeet eivät juurikaan nouse.

- Päätös tulee voimaan ainoastaan Oulun kaupungissa 1.8.2015 lähtien, muissa kaupungeissa todennäköisesti myöhemmin. Asiasta on valmisteilla asiakasmaksulaki, jonka voimaan tulemisen päivämäärä on vielä auki. Lakihan on vasta valmisteilla, joten voidaanko pilotoinnin nimissä tehdä laittomuuksia?

Jokainen voi omassa päässään miettiä, onko oikein riistää meidän jo muutenkin köyhältä kansanosalta, eli vanhuksilta. Miltä tuntuu itse tulevaisuudessa elää hävettävän pienellä summalla, joka tulevaisuudessa pienenee lisää ellemme tee asialle jotain mahdollisimman pian? Vanhukset ovat meidät kasvattaneet ja pitäneet Suomea pystyssä, maksaneet tänne veroeuroja enemmän kuin tarpeeksi, tässäkö kiitos?

Kiitos kaikille allekirjoittaneille, toimitan adressin Oulun kaupungin päättäjille mahdollisimman pian, joten kaikki allekirjoittamaan!