Oulun joukkoliikenteen parantaminen: Oulunsalo-keskusta-Linnanmaa

OULUN JOUKKOLIIKENNETTÄ PARANNETTAVA TASAPUOLISESTI

Huolimatta aiemmasta lupaavasta päätöksestä parantaa Oulun joukkoliikenteen palvelutasoa on osoittautunut, ettei 1.7.2014 toteutettu uudistus palvele kuntalaisia riittävästi ja tasapuolisesti.

Erityisesti Oulunsalon ja Linnanmaan joukkoliikennetarjontaa tulee parantaa. Oulunsalossa asuu noin 10000 asukasta, joista huomattava osa kulkee töissä ja opinnoissa Oulun muissa osissa. Linnanmaalla puolestaan opiskelee ja työskentelee päivittäin pitkästi yli 10000 ihmistä.

OULUNSALON LINJA-AUTOLIIKENTEEN LIIAN HARVA KULKUTIHEYS

Linja-autot kulkevat Oulunsalon ja keskustan välillä puolen tunnin välein aiemman 20 minuutin sijasta, minkä seurauksena arkipäivien aamu- ja iltapäivävuorot ovat ruuhkautuneet. Näin erityisesti myös, jos linja-auto tulee täyteen jo lentokentältä, kuten usein tapahtuu aamuisin klo 8 aikaan. Silloin linja-auto ei kenties edes kulje asutusalueiden kautta, saati sitten poimi matkustajia matkan varrelta. Iltapäivisin keskustasta Oulunsaloon lähtevät linja-autot ovat ääriään myöten täynnä klo 14-17 välillä. Kaikki halukkaat eivät mahdu kyytiin ja bussista ulospääsykin vie aikaa, mikä viivyttää entisestään hitaasti eteneviä busseja.

LAUANTAI- JA SUNNUNTAI-ILTOJEN LINJA-AUTOVUOROT OULUNSALOON PUUTTUVAT

Lauantaisin ja sunnuntaisin keskustasta ei pääse Oulunsaloon päin klo 21.50 jälkeen, vaikka aikataulun mukaan lentoasemalta pääsee kaupunkiin klo 22.20, 23.20 ja jopa 1.25 lähtevillä vuoroilla. Toisin kuin Haukiputaan ja Kiimingin asukkaat, joille tarjolla on useita yhteyksiä myös klo 22 jälkeen, autottomat ja ajokortittomat (esim. nuoret) oulunsalolaiset eivät voi näin ollen osallistua kaupungin rientoihin tai päästä kotiin vaikkapa iltajunalta.

LINNANMAAN LINJA-AUTOJEN KULKUTIHEYS RUUHKA-AIKOINA

Myös keskustan ja yliopiston välillä vuoroja on liian vähän. Erityisesti klo 7.30-8.00 välillä linja-autot tulevat aivan täyteen jo Tuiraan mennessä eivätkä kaikki mahdu kyytiin, kuten myös yliopistolta keskustaan kulkevat linja-autot klo 15.30-16.30 välillä.

JOUKKOLIIKENTEEN KEHITTÄMINEN ON KESTÄVÄN KEHITYKSEN AITOA TOTEUTTAMISTA

Lähtökohtaisesti ei voida ajatella, että jokainen kulkisi omalla autolla, vaan on turvattava toimiva ja edullinen joukkoliikenne niin Oulunsalon asukkaille, Linnanmaalle matkaaville kuin muillekin oululaisille. Joukkoliikenteen käyttäjien pitäisi pystyä luottamaan siihen, että pääsee ajoissa töihin, opintoihin tai lennolle. Hyvin palveleva joukkoliikenne tarjoaisi varteenotettavan, aidosti ekologisen vaihtoehdon yksityisautoilulle, mikä vähentäisi liikenneruuhkia ja siten tarvetta panostaa voimallisesti tieverkoston ja pysäköintialueiden rakentamiseen.

Lisätessäsi nimesi tähän adressiin ilmaiset tukevasi Oulun joukkoliikenteen parantamista ja tarvelähtöistä suunnittelua mm. linja-autojen rahastusjärjestelmän tuottaman käyttäjädatan perusteella. Adressi tullaan luovuttamaan Oulun päättäjille.

Me allekirjoittaneet vaadimme seuraavia toimenpiteitä:

1. Ruuhkatunteina Oulunsalon ja keskustan välillä linja-autojen kulkutiheyttä on lisättävä (lisävuorot, esim. 20 minuutin välein).

2. Lauantai- ja sunnuntai-iltaisin on saatava linja-autoyhteys myös keskustasta Oulunsaloon vastaavasti kuin muihinkin Uuden Oulun asutuskeskuksiin.

3. Ruuhka-aikoina keskustan ja Linnanmaan välille on järjestettävä riittävästi kuljetuskapasiteettia.

Laura Palmgren-Neuvonen    Ota yhteyttä adressin tekijään