Pääkaupunkiseutu tarvitsee lisää padel-kenttiä

Padel on tenniksen ja squashin välimaastoon osuva mailapeli, jota pelataan nelinpelinä. Laji on suosittu etenkin Välimeren maissa ja Etelä-Amerikassa, ja on kasvattanut suosiotaan räjähdysmäisesti myös Suomessa viime vuosien aikana. Padel-kenttiä löytyy nykyisin monelta paikkakunnalta, ja esimerkiksi Jyväskylään rakennettiin viime syksynä sisäkenttä.

Hyvänä esimerkkinä lajin suosion kasvusta Suomessa toimii se, että Myllypuron tennishallissa sijaitseville padel-sisäkentille ei saa enää virka-ajan ulkopuolelta varattua vuoroja. Arki-illat ja viikonloput ovat täynnä lähes kuukauden eteenpäin. Suosiosta kertoo myös se, että viime lokakuussa alkaneessa hallisarjassa on tällä hetkellä 64 pelaajaa (30.1.2016).

Padel-kentän pelialueen koko on 10x20 metriä, ja sen keskeltä kulkee verkko. Kenttää ympäröi 4 metriä korkea lasista ja metalliverkosta tehty seinä. Mailat ja pallot ovat uniikit lajille. Säännöt ovat yksinkertaiset, ja pistelasku tapahtuu tenniksen pistelaskusääntöjen mukaan.

Pääkaupunkiseudulla on vain kaksi sisäkenttää ja muutamia ulkokenttiä. Lajin harrastamista rajoittaa tällä hetkellä pelipaikkojen puute. Kenttiä kaivataan kipeästi lisää, sillä kysyntää padel-vuoroille on selkeästi enemmän kuin tarjontaa. Harrastuspaikkojen lisääminen edistää myös lajin suosion kasvua pääkaupunkiseudulla.

Me allekirjoittaneet pyydämme, että pääkaupunkiseudulle rakennetaan lisää padel-kenttiä.