Päivähoidon heikennykset Liedossa on peruttava!

Liedossa rajattiin viime valtuustokaudella subjektiivista päivähoito-oikeutta työttömäksi tai vauvan kanssa kotiin jääneiden vanhempien lapsilta. Lisäksi kasvatettiin enimmäisryhmäkokoja seitsemästä lapsesta kahdeksaan hoitajaa kohden.

Hyvän aikuisuuden pohja muotoutuu lapsuudessa. Jokaiselle avoin päivähoito-oikeus tukee sekä lasten hyvän elämän toteutumista että vanhempia heidän kasvatustehtävässään. Laadukas varhaiskasvatus myös tasaa lasten välisiä mahdollisuuksia menestyä koulussa. Tiukka taloustilanne ei ole syy olla investoimatta lapsiin ja lasten tulevaisuuteen, varsinkin kun tutkitusti yksi varhaiskasvatukseen sijoitettu euro saadaan seitsenkertaisesti takaisin.

Kolmen aikuisen ryhmässä ryhmäkoko voi olla entisen 21 sijaan 24. Todellisuus on, että puolikkaiksi laskettavat lapset ovat läsnäollessaan kokonaisia. Tämä kasvattaa ryhmäkokoja entisestään vaarantaen lapsen sosiaalisen kehityksen. Suuremmat päiväkotiryhmät myös väsyttävät työntekijöitä ja vähentävät alan kiinnostavuutta. Ryhmäkokojen pienentämisellä tulisi varmistaa, että tärkeällä ammattiryhmällä on edelleen resursseja tehdä varhaiskasvatustyötään, ei ainoastaan säilöä lapsiamme.

Hyvinvointia edistävän kasvu- ja kehitysympäristön mahdollisuus tulisi turvata jokaiselle lapselle, kokopäiväisesti!

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Lietoon palautetaan subjektiivinen jokalapsenoikeus kokopäivähoitoon ja pienennetään enimmäisryhmäkokoja kahdeksasta seitsemään hoitajaa kohti.

Liedon seudun vihreät    Ota yhteyttä adressin tekijään