Asianmukaiset tilat lapsille! Laissa määriteltävä päiväkotien minimi-neliömäärä lasta kohti

Päivähoitoasetus määrittelee, montako hoitajaa lapsilla tulee olla kokopäivähoidossa. Sen sijaan mikään laki tai asetus ei kerro, minkäkokoisissa tiloissa lapsia saa hoitaa. Niinpä kunnat pystyvät tarhaamaan lapsia, koska laki ei vaadi minimineliöitä hoitotiloille!

Ylisuuri ryhmä liian pienessä tilassa aiheuttaa lapsissa levottomuutta ja keskittymisvaikeuksia. Myös riski joutua tapaturmaan tai onnettomuuteen kasvaa. Lisäksi sairauksien leviäminen on todennäköisempää. Koska tila on mitoitettu pienemmälle ryhmälle, ilmanvaihto on harvoin riittävä, saati neliömäärä sopiva takaamaan rauhallisen levon ja toisaalta turvallisen paikan leikkiä.

Pahimmillaan päiväkodeissa hyödynnetään jopa eteiset ohjattuun toimintaan lasten kanssa, koska tiloja ei ole tarpeeksi. Ahtaat tilat lisäävät myös hoitajien työstressiä, joten huoli ei ole yksin lasten vanhempien.

Suomessa on nykyisin eläimien ulkotarhoillekin tarkemmat rajoitukset kuin tiloille, joissa hoidetaan ja kasvatetaan alle kouluikäisiä lapsia. Päiväkodeille on olemassa toki suosituksia, joissa kehotetaan varaamaan 6-7 neliötä lasta kohti, mutta suosituksilla ei ole lainvoimaa, ja siksi monet kunnat eivät noudata niitä. Lopputuloksesta kärsivät lapset.

Koska kunnat eivät huomioi suosituksia, on parempi puhua lasten puolesta lain avulla!

Me addressin allekirjoittaneet vaadimme, että päivähoitolaissa määritellään lasta kohti varattava minimineliömäärä kokopäivähoitoon tarkoitetuille tiloille. Lain on oltava selkeä ja ilman joustopykäliä, joilla kunnat voisivat kiertää neliömääräykset.