Palloilukenttä Uimaharjun puretun yläkoulun alueelle

Adressi Joensuun kaupungille osoitettavan aloitteen tukemiseksi:

Aloite palloilukentän kunnostamiseksi Uimaharjussa puretun yläkoulun alueelle

Enon ja Uimaharjun kouluasiassa nousi keskusteluun Uimaharjun liikuntapaikkojen ja etenkin palloilukenttien etäisyys koululta (1,9 km).

Alle 400 m päässä koululta on muutama vuosi sitten puretun yläasteen paikalla aukea, jonka mitat ovat sivuilta n. 200 m ja päistä n. 100 ja 150 m. Alueella on yläkoulun käytössä aiemmin ollut jalkapallokenttä, jossa maalikehikotkin ovat vielä pystyssä. Yläkoulun purkamisesta on jäänyt alueelle purkujätettä ja lasinsiruja, jotka kaupungin tulisi siistiä muutenkin.

Esitämme, että alueelle kunnostettaisiin jalkapallon ja pesäpallon pelaamiseen soveltuva kenttä, jota voisi käyttää koulun liikuntatunneilla. Talvella alue luonnollisine korkeuseroineen mahdollistaisi "Hiihtomaa"- tyyppisen ratkaisun sekä pulkkamäen koulun ja muidenkin asukkaiden käyttöön. Jo nykyisin aukolta kulkee yhdyslatu urheilukeskukseen.

Suunnittelussa tulisi ottaa huomioon mahdollisuudet kehittää aluetta jatkossa esimerkiksi Leader-hankkeina. Puistoalue toimisi mainiosti esim. skeittipuistona, parkour-alueena tai minä tahansa virkistysalueena, kun suunnittelussa jätettäisiin mahdollisuus alueen jatkokehittämiselle.

Pyydämme myös, että tuleva katselmus kaupungin liikuntapaikkojen osalta perehtyisi alueeseen ja sen mahdollisuuksiin yhdessä uimaharjulaisten toimijoiden kanssa.