Parkumäen koulu kuntoon

Parkumäen koulu vaatii kunnostusta

Haluamme kiittää Rantasalmen kuntaa kattavasta kuntotutkimuksesta ja hyvästä keskustelutilaisuudesta 26.2.2015 koskien Parkumäen koulua. Kuntotutkimuksen tuloksista selvisi, että Parkumäen koululla on tehtävä korjaustoimenpiteitä, jotta koulunkäynti kiinteistössä voi jatkua turvallisesti.

Ongelmia havaittiin mm. rakennuksen alapohjassa, seinärakenteissa ja ilmatiiviydessä. Keskustelutilaisuudessa kuntotutkimuksesta vastaava Miikka Natunen toi esille myös useita positiivisia asioita kiinteistöstä, esim. kosteutta tai lahoa ei havaittu ja rakennuksen perustukset ja katto todettiin olevan ikäisekseen hyvässä kunnossa. Kuntotutkimuksen yhteydessä ei tehty korjaustapaehdotusta tai kustannusarviota, joita voidaan pitää onnistuneen ja kustannustehokkaan lopputuloksen kannalta vaativimpina toimenpiteinä.

Yhteistyöllä koulu kuntoon 2015 elokuun alkuun

Toivomme Rantasalmen kunnan toteuttavan korjaustapasuunnittelun avoimesti ja aloittavan koulun korjauksen, tavoitteena saada koulu kuntoon elokuun 2015 alkuun mennessä ja koulutyö palaamaan Parkumäkeen. Toivomme koulun korjaustapasuunnittelussa hyödynnettävän kuntotutkimuksen tehneen yrityksen (Suomen Rakennusterveyspalvelut Oy) osaamista ja Rantasalmella toimivan Etelä-Savon Rakennusperintöyhdistys ry:n ammattitaitoa, sekä vanhempien ja kyläläisten talkooapua sekä työssä että tarvikkeissa. Keskustelemme mielellämme mahdollisuuksista.

Perustelumme koulun kunnostamiselle:

-      Koulu on eteläisen Rantasalmen keskus, joka houkuttelee nyt ja jatkossa lapsiperheitä alueelle. Osoituksena tästä on 39 oppilasta ja edelleen positiivisesti kasvava oppilasennuste.

-          Pienryhmäopetus ja luonnonläheinen oppimisympäristö tarjoavat turvallisen, yhteisöllisen ja tasa-arvoa korostavan kasvuympäristön nykyisille ja tuleville alueen lapsille. Sijainnin ansiosta oppilaiden kuljetusmatkat, -ajat ja -kustannukset pysyvät maltillisina.

-          Alue on kulttuurihistoriallisesti merkittävä. Parkumäen koulu rakennuksena, seurantalo ja lähiympäristö on merkitty Etelä-Savon maakuntakaavassa valtakunnallisesti merkittäviksi kohteiksi, joiden kuntoa haluamme vaalia myös jatkossa.

-      Me uskomme eteläisen Rantasalmen alueen ja koulumme vetovoimaan ja kehitysmahdollisuuksiin myös tulevaisuudessa. Lapsiperheet tuovat alueelle eloa sekä verotuloja, ja toimivat lähikoulut luovat positiivista kuvaa koko Rantasalmesta ja välittävät selkeää viestiä Rantasalmella vallitsevasta alueellisesta tasa-arvoisuudesta.

Tahtotila on yhteinen. Kirjeen on allekirjoittanut 23.-26.3.2015 välillä yhtä lukuunottomatta kaikki koululaisten vanhemmat.

Auvinen Jani, Kemppainen Sirpa, Behm Mirva, Raisänen Jukka, Huupponen Tuula, Huupponen Kari, Hänninen Tiina, Carita Issakainen, Pelkonen Nina, Koikkalainen Mika, Kukkonen Minna, Kukkonen Marko, Laitinen Päivi, Laitinen Kari, Leppänen Tarja, Selander Pasi, Luukkainen Liisa, Luukkainen Sampo, Lyytikäinen Teija, Lyytikäinen Osmo, Matilainen Yrjö, Matilainen Natalia, Juutilainen Pirre, Mynttinen Mika, Nielikäinen Heidi, Nielikäinen Tero, Niiranen Jaana, Niiranen Jouko, Niiranen Jaana, Niiranen Kimmo, Minna Pirkkalainen, Jouko Nissinen, Henna Paakkunainen, Timo Paakkunainen, Paintola Pauli, Mutka-Paintola Kirsi, Luostarinen Minna-Liisa, Paunonen Jussi, Pöyhönen Satu, Pöyhönen Jussi, Ripaoja Minna, Ripaoja Mika, Ekholm-Tiainen Cilla, Tiainen Juho, Turkki Päivi, Turkki Antti, Turtiainen Henna, Turtiainen Janne, Matikainen Kirsi, Viinanen Juha, Nuutinen Susanna, Westerstråhle Mikael

Nyt keräämme nimiä erityisesti lähialueen asukkailta, kenellä on halua tukea hanketta. Kiitos tuestasi.

Kokoonnumme Parkumäen seurojentalolla 30.3.2015 klo 18:30 keskustelmaan jatkosta, tervetuloa.

Parkumäen koulun vanhempainneuvoston pj.

Sampo Luukkainen

050-5431 607, etu.sukunimi@gmail.com