Pelastetaan bussilinja 58:n Itäkeskus - Herttoniemi -pätkä!

PÄIVITYS 16.6.2017:

KIITOS KAIKILLE ALLEKIRJOITTANEILLE!

VAATIMUKSEMME MUKAISESTI RUNKOLINJA 500 REITTI ON PIDENNETTY ITÄKESKUKSEEN ASTI!

KAIKKIA HUOMIOITAMME EI KUITENKAAN SISÄLLYTETTY MUUTOKSEEN JA SIILITIEN SEKÄ ITÄVÄYLÄN PYSÄKIT EIVÄT KUULU ENÄÄ LINJASTOON. TÄMÄ VAIKUTTAA PALVELUTASON HEIKENTYMISEEN LÄNSI-HERTTONIEMESSÄ. PYSÄKIT SAATTAVAT LIITTYÄ LINJASTOON ITÄVYLÄN REMONTTIEN JÄLKEEN (TARVITSEE UUDEN PÄÄTÖKSEN).

AKTIVISTITERVEISIN,
Henkka

HS:n juttu aiheesta: http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005256428.html

* * * * * *

Uusi ehdotettu runkolinja 500, joka korvaisi linjan 58 (ja 58B:n), on ehdotettu alkavan Herttoniemestä Itäkeskuksen sijaan. Muutos pudottaisi useat itä-helsinkiläiset 58:n käyttäjät uuden runkolinjan piiristä ja pois suoralta yhteydeltä esimerkiksi Pasilaan.

Me allekirjoittaneet vaadimme nykyisen 58:n alkupään/päättärin säilyvän Itäkeskuksessa myös uuden runkolinjan osalta.

Aiheesta myös blogissa (myös kirjoituksena alla): http://nyholm.puheenvuoro.uusisuomi.fi/205190-bussitaisto-idassa-pelastetaan-tarkea-58

Kiittäen tuesta,
Henkka Nyholm
nyholm@live.fi

Bussitaisto idässä: pelastetaan tärkeä 58!

Bussilinja 58 (ja 58B:n) korvaava runkolinja 500 on unohtamassa idän matkustajansa. Aiemmin tehty muutos 59:lle, jossa lähtö/päättäripaikka muutettiin Itäkeskuksesta Herttoniemeksi, romahdutti monelle linjan käytettävyyden. Nyt samaa virhettä ollaan toistamassa 58:lle. Aikaisempi emämunaus ei johtanut täyteen katastrofiin johtuen juuri 58:n kantokyvystä. Ehdotettu muutos poistaisi suoran yhteyden Itä-Helsingin suurimmasta aluekeskuksesta muun muassa Pasilaan.

Päätös on merkittävä koko Itä-Helsingin osalta koska alue ei ole työpaikkaomavarainen vaan useat liikkuvat pitkiäkin työmatkoja, niin töihin Pasilaan kuin junilla Pasilasta eteenpäin tai 58:lla Munkkiniemeen asti.

HSL sanoo muutoksen olevan tarpeellinen koska 1.) linja kohtaa ruuhkaa. 2.) linja "ketjuuntuu"(bussit ajavat peräkkäin, koska 1.)

Ongelmavyyhdit 1.) ja 2.) paranevat HSL:n suunnitelmilla järjestellä uusiksi katu- ja bussikaistoja bussiystävällisemmiksi 58:n reitillä. Siis niillä katuosuuksilla, jossa on havaittu ruuhkautumista ja ketjuuntumista – HUOM! Ruuhkautumista EI ole esiintynyt välillä Herttoniemi – Itäkeskus. Tällä reittiosuudella ei ole ikinä ollut liikenteen pullonkaulaa tai muuta matkaa jarruttavaa. Se on samalla 58:n aikataulun tarkin pätkä alkupäästä katsottuna.

Liikennesuunnittelijat ovatkin nyt esittäneet muutosta ihan pussissa, sokkona ja täysin vailla järkeä. Kun muuten yleensä ymmärretään välttää suunnittelemasta joukkoliikenteen käyttäjille heidän matkallensa useita vaihtoja – koska tutkitusti tämä vähentää joukkoliikenteen houkuttelevuutta – ovat suunnittelijat nyt katkaisemassa suoran joukkoliikennelinjan sadoilta päivittäiseltä matkustajalta.

Ennen suunniteltua uutta aloitus- ja päättäripaikkaa Herttoniemessä on 58 nykyisellä reitillään palvellut eritoten länsi-herttoniemeläisiä (ennen Herttoniemen metroasemaa asuvia). Käyttäjämäärä linjalle on alueelta suuri, jo pelkästään siilitien varrella asuu yli 2000 päivittäistä sekä satunnaista herttoniemeläistä matkustajaa. Viereisestä noin 8000 asukkaan Roihuvuoresta on kiivetty 58:iin sahaajankadulta tai jopa siilitien pysäkiltä, joko jättäen auton tai pyörän metroaseman liityntäparkkiin. Itäkeskuksen yli 4000 asukasta eivät ole ainoita linjan peruskäyttäjiä, vaan 58 on palvellut myös kaikkia Itäkeskuksen viereisiä alueita suoralla yhteydellään Pasilaan.

Tärkeää on nyt päättää runkolinja 500 määränpäät niin että se palvelisi jatkossakin yhtä laajaa käyttäjäkuntaa kuin 58 tähän mennessä. Toteutettavaan Munkkiniemi – Pasila – Herttoniemi -akseliin on lisättävä alkupääksi/päättäriksi Itäkeskus, nykyisen toimivan tavan mukaan.