Pelastakaa Pirkkolan metsä

101788311_267266474620120_166095864329142272_n.jpgPelastakaa Pirkkolan metsä!

Me allekirjoittaneet vetoamme teihin kaupunginvaltuutetut, lautakunnan jäsenet ja halliyhtiön edustajat:

– Säästäkää Pirkkolan vanha kalliometsä ja sopikaa hallin rakentamisesta toiseen paikkaan Pirkkolan liikuntapuistossa.

– Luopukaa pysäköintialueen rakentamisesta vanhaa metsää kaatamalla.

– Pitäkää huolta siitä, että Keskuspuistoa ei enää kavenneta. Kun Helsinkiin valmistellaan Kansallista kaupunkipuistoa, pitää Keskuspuiston kuulua koko laajuudessaan siihen.

Keskuspuiston kapeimpaan kohtaan, Pirkkolan metsään, aiotaan rakentaa monitoimihalli ja laaja pysäköintialue. Emme vastusta uuden hallin rakentamista, mutta pidämme vääränä sille varattua paikkaa.

Monitoimihalli ja pysäköintialue aiotaan rakentaa yli sata vuotta vanhaan metsään komean kallion päälle poikkeusluvilla. Alueella on EU-direktiivin suojaamia lajeja. Hupenevaa monimuotoisuuttamme ei tule horjuttaa enää enempää. Alueen kautta kulkevat niin kävelyn, pyöräilyn, maastopyöräilyn, suunnistuksen kuin hiihtolatujen reitit Keskuspuistossa. Halli kaventaisi metsän leveyden vain noin 200 metriin.

Se, että hallille on varattu paikka asemakaavassa, luvattu rahoitusta ja annettu rakennuslupa, ei estä sopimasta vielä hallin sijoittamisesta Pirkkolan ulkoilupuistossa toiseen paikkaan. Päätöksen perustelut ovat huonoja, kun toisaalta Helsingin kasvaessa alueen ulkoliikunta- ja virkistyskäytön tarpeet kasvavat.

Hallille on jo asemakaavan ja rakennusluvan valmistelusta alkaen esitetty liikuntapuiston alueelta vaihtoehtoisia paikkoja. Halli on suunniteltu tasamaalle ja siten helppo sijoittaa toiseen paikkaan. Kun kaupunki omistaa alueen ja vaihtoehtoiset paikat ovat nyt pysäköintialueena tai joutomaata, ei kaavan muuttamiseen tarvita pitkää aikaa.

Liikuntapuistoon on monin paikoin hyvät joukkoliikenneyhteydet, mutta uuden hallin sijaintipaikka ei asetu järkevästi yhteyksien varrelle. Hallin siirto on myös tästä syystä perusteltua. Aluetta palvelee kolme laajaa pysäköintialuetta, jotka ovat vähäisellä käytöllä. Ei ole mitään syytä kaataa metsää myöskään uuden hallin pysäköintialueeksi.

Adressi toimitetaan kaupunginvaltuutetuille, lautakunnan jäsenille ja halliyhtiön edustajajille.

Susanna Pitkänen, ympäristökasvattaja

Veli-Pekka Kantanen, eläkeläinen

Liisa Lohtander, FM

Tom Nylund, luontotoimittaja

Mikko Peltola, toimittaja

Sanni Seppo, valokuvataiteilija

Laura Cankar, viestintäkonsultti

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sanni Seppo voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…