Pelastakaa Lahden Muotoiluinstituutin vaatesuunnittelun koulutus

pelastakaa-muva3.jpg

Lahden ammattikorkeakoulu tiedotti 22.2.2017, että Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatetussuunnittelun ja korumuotoilun opinnot lopetetaan. Pääsyynä mainittiin säästötarpeet, ja lopettamisen taustalla kerrottiin olevan se, että “muoti- ja vaatetusalan koulutusta on tarjolla useissa ammattikorkeakouluissa ja Aalto-yliopistossa”.

LAMK:n Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatetussuunnittelukoulutus on yhdessä Aalto-yliopiston kanssa arvostetuimpia alan opiskelupaikkoja Suomessa. Lahden opinahjo on erityisen tunnettu sen laadukkaasta funktionaalisen ja teollisen vaatesuunnittelun osaamisesta ja on jo nyt edelläkävijäasemassa vastuullisuuden ja kiertotalouden sisällyttämisessä opetukseen. Lahdesta valmistuneet vaatesuunnittelijat ovat menestyneet niin Suomessa kuin maailmalla ja ovat arvostettuja teollisen vaatesuunnittelun ammattilaisia alan yritysten silmissä.

Koko vaateteollisuus on murroksessa ja tarvitsee uudistumista, siksi Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatetussuunnittelun koulutusohjelmaa ei saa lakkauttaa.

Vain koulutuksen avulla voimme vastata tulevaisuuden uusiin liiketoimintamalleihin, jotka digitalisaatio ja teknologia tuovat alalle. Muutosta menestyvämpään ja kilpailukykyiseen vaateteollisuuteen ei synny ilman uusia ammattilaisia ja näkökulmia. Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatetussuunnittelulla on erinomaiset edellytykset vastata tähän muutokseen ja tarpeeseen, näin ollen opetuslinjan lakkauttaminen voi heikentää koko Suomen vaateteollisuuden tulevaisuuden näkymää.

Haluamme nostaa keskusteluun Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatesuunnittelun koulutuksen merkityksen koko alalle Suomessa ja kyseenalaistaa päätöksen lakkauttamisesta.

--- Lisäys 26.2.3017:

Korumuotoilun koulutus säilytettävä Lahdessa -adressi:

Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatesuunnittelun koulutuksen alumnit    Ota yhteyttä adressin tekijään