Pelastakaa Törnävän kesäteatteri

Seinäjoen kaupungin kulttuurilautakunta päätti kokouksessaan 18.12.2012 luovuttaa kesäteatteritoiminnan Törnävänsaaressa vuodesta 2014 eteenpäin Petri Lairikon johtamalle musiikkiteatteri Palatsille. Päätös tuli shokkina alueella jo 22 kesää toimineelle Törnävän kesäteatterille, jolle ensi kesä on näillä näkymin viimeinen.

Olemme ammattiteatteri, joka tarjoaa joka kesä kaksi näytelmää; toisen aikuisille ja toisen koko perheelle. Ensi kesänä ohjelmistossamme ovat Marc Camolettin farssi Älä pukeudu päivälliselle sekä uusi musiikkinäytelmä Gösta Knutssonin Pekka Töpöhännästä. Kesäteatteritoimintaa pyörittää tällä hetkellä yleishyödyllinen Törnävän Kesäteatteriyhdistys ry, jonka ainoa päämäärä on kesäteatteritoiminnan kehittäminen Törnävänsaaressa Seinäjoella. Yhdistys ei saa tuottaa voittoa sen toiminnassa mukana oleville, kun taas toiminnan jatkaja edustaa kovaa bisnesmaailmaa.

Ammattivoimin tehdään vakituisesti  kesäteatteria lapsille ainoastaan Helsingissä, Tampereella, Turussa, Rovaniemellä ja Törnävällä. Se on hienoa, kaunista, erityistä ja suojeltavaa ja olisi jo aika, että kaupunkikin sen ymmärtäisi. Kesäteatterissamme käynti kuuluu kymmenien perheiden kesätraditioon siitä huolimatta, että lapset ovat jo isoja ja muuttaneet pois kotoa. Koko perheen näytelmät yhdistävät sukupolvia ja sinne tullaan viettämään aikaa yhdessä. Toimijan vaihtuessa ei lastenteatterin jatkumisesta ole mitään takeita ja nykyisellä volyymillä sitä ei ainakaan tulla jatkamaan, sillä pääsylippujen kate on huono verrattuna tuotantokustannuksiin. Meille se oli kuitenkin sydämen asia.

Kaupungilla ei ollut halua auttaa toimintamme kehittämisessä. Mitään vaatimuksia tai toiveita ei edes esitetty, ei ehdotettu parannuksia tai muutoksia tuotantomalliin. Kaupungin isoin argumentti on, etteivät kesäteatterimme katsojaluvut ole valtakunnallisella tasolla riittävän merkittävät. 11 000 katsojaa sadekesässä ei riittänyt, kaupunki haluaa vastineeksi 20 000 euron toiminta-avustuksestaan "enemmän".

Olimme siinä ymmärryksessä, että kulttuurilautakunta vasta aloittaa keskustelun Törnävänsaaren hallinnasta, sillä vielä 18.12. päivän aamuna pohdimme yhdessä kaupungin edustajien kanssa keinoja katsojatilastomme parantamiseen. Yhtään aikaa ei kuitenkaan annettu lukujen nostamiseen - mikä on sanomattakin selvää myös oma tavoitteemme. Teatteri on menetetty, vaikka ensi kesänä Törnävänsaaressa kävisi puoli Suomea. Mitään kiirettä päätöksellä ei olisi ollut – paitsi se, että kulttuurilautakunta vaihtuu tammikuussa.

Kyseessä on kulttuuriskandaali. Kuinka monella muulla paikkakunnalla tulisi edes mieleen korvata 23 vuotta arvokasta työtä tehnyt, palkittu toimija toisella, kaupungin ulkopuolisella taholla, ilman että toiminnassa voidaan osoittaa selkeitä puutteita ja/tai annetaan aikaa niiden korjaamiseen? Kuinka monelle toimijalle tulee edes mieleen anoa vuokralle teatteria, jossa on ollut sama vakituinen toimija noin pitkään? Ja miksei uutta toimijaa etsitty avoimella tarjouskilpailulla, jos oltiin sitä mieltä, että me emme kykene toiminnasta huolehtimaan?

Vaadimme Seinäjoen kaupungin uutta kulttuurilautakuntaa pyörtämään 18.12. tehdyn päätöksen ja antamaan Törnävän Kesäteatteriyhdistys ry:lle selkeät pitkän tähtäimen tavoitteet toimintansa kehittämiseen sekä aikaa näiden toteuttamiseen. Näemme Törnävän kesäteatterin erityisyyden ja haluamme säilyttää sen hengen ja ilmapiirin. Törnävän kesäteatteri on suojeltava!

Lisätietoja kesäteatteristamme osoitteesta www.tornavankesateatteri.net

Sarianne Paasonen    Ota yhteyttä adressin tekijään