Pelastakaa Tulitikkutehtaan alue!

Suomalainen urbaania kansanperinnettä Tampereella parhaiten edustava kulttuurialue Tulitikkutehdas tulee joutumaan tätä näkyä osittain kunnostuksen ja osittain jopa purkamisen alaiseksi. Aamulehden ja HS:n mukaan esimerkiksi itse Tulitikkutehdas ja muita osia tehtaista säilytetään "kunnostettuina", tämä tarkoittaa että Pohjola Rakennus meinaa tehdä alueista yksityiset seniorialueet, tarkoittaen että osa rakennuksista tuhotaan ja jäljelle jäävien graffitit peitetään ja rakennukset sisustetaan uudestaan. Paikasta suunnitellaan hyvätuloisten luksusaluetta järvinäköaloineen.

Itsekkin ensimmäisiä graffitejani tehtaalle maalanneena tiedän, että Tulitikkutehdas on ollut jo helposti vuosikymmeniä graffitimaalauksen ykköskohde ja ylpeydenaihe Tampereella, ja tehdasalue on Tampereen suurin galleria. Tästä huolimatta paikan taideteoksia on verorahoilla putsattu kerrasta toiseen ja nyt aiotaan suorittaa todellinen kulttuurimurha. Vastustamme sitä, että Tulitikkutehdasta, joka graffitigallerian lisäksi on esimerkiksi ilmainen paikka airsoftaukselle ja skeittaukselle , sekä yleinen ajanviettopaikka niin nuorille kuin vanhemmillekin, säilytetään kunnostamattomana. Suomen valtiossa entistä enemmän tuhotaan julkisia tiloja, vaikka tämäkin alue kuuluu ehdottomasti tamperelaisille, sanoo Pohjola Rakennus mitä vain.

Linkkejä aiheesta:

Nollatoleranssin aika on ohi, näyttäkää se!

Kiittäen,

Mitro Yönsini