Pelastetaan Ylämäen kyläkoulu!

Ylämäen koulu on yksi kolmesta Petäjäveden perusopetusta tarjoavasta koulusta.

Koululla on Ylä-Kintauden metsäisissä järvimaisemissa jo pitkät perinteet: koulu perustettiin 120 vuotta sitten. Nykyinen koulurakennus on peräisin 1970-luvulta.

Koulussa opiskelee lukuvuonna 2014-2015 yhteensä 23 oppilasta.Oppilasennuste on alueella tapahtuneen rakentamisen ja lapsiperheiden suosion vuoksi vahvasti kasvava. Vuonna 2018 oppilaita odotetaan olevan noin 35.

Koulun sali toimii myös kyläläisten monipuolisena harrrastus- ja jumppapaikkana. Koulun pihalta löytyy suuri hiekkakenttä, lasten leikkialueet sekä hiekkalaatikot, keinut ja kiipeilytelineet. Talvella hiekkakentälle nousee jääkiekkokaukalo. Koulun lähiranta tarjoaa mahtavat puitteet järviympäristön tutkimiseen, alueen asukkaiden virkistäytymiseen sekä miniretkien kohteeksi.

Vaikkakin vanha, koulu on edelleen kehittymishaluinen ja eteenpäin pyrkivä. Koulun tietotekninen varustetaso on hyvä, ja oppilaskoneita riittää hyvin oppilaskäyttöön. Alaluokka on varusteltu älytaululla, videotykillä sekä yhdellä oppilaskoneella. Koulu pyrkii aktiivisesti kehittämään tieto- ja viestintätekniikan hyödyntämistä opetuksen välineenä.

Koulun vahvuutena on draamakasvatuksen näkyvä rooli koulun opetussuunnitelmassa. Vuosiluokilla 5-6 on viikoittainen oppitunti draamakasvatusta, mikä on osaltaan kirvoittanut koululle vahvan koulunäytelmien perinteen.

Draamakasvatusta ja draaman yhteistoiminnallisia oppimismenetelmiä hyödynnetään ahkerasti myös alaluokkalaisten puolella, eskareista lähtien.

- Lähde : http://peda.net/veraja/petajavesi/ylamaki/esittely 16.11.2014 -

Jälleen me Ylämäen koulun oppilaiden vanhemmat olemme saman tilanteen edessä : Taistelemassa oman kyläkoulumme ja samalla ainoan palvelun edestä ,joka kylällämme on enää jäljellä.

Koulun yhteydessä toimii myös perhepäivähoitaja ja piha-alueen leikkikenttä toimii myös turvallisena leikkipaikkana lapsille, ainoana ulkoleikkipaikkana joka vielä on jäljellä.

Kyläkoulu on oppimisympäristönä sellainen, jota harvoille lapsille enää voidaan antaa.Jokainen lapsi voidaan huomioida yksilönä.Ystävyys ja yhdessä tekeminen vahvistuu, lapset saavat olla lapsia vielä kuudesluokkalaisinakin. Erilaisuus on rikkaus eikä pienessä kyläkoulussa kiusaamista juurikaan ole. Miksi siis säästämme lapsiemme onnellisuudesta ja tulevaisuudesta?

Allekirjoittamalla sinäkin voit osoittaa sen, että pienten kyläkoulujen säilyttäminen on tärkeää.

Ylämäen koulun oppilaiden puolesta