pankkikorteilla toimivia peliautomaatteja vastaan

RAY:lla on jälleen kauhottu haavilla ideoita monopolin pitämiseksi pystyssä ja yksi idea onkin pääsemässä toteutusvaiheeseen.

"Pelaajien valvonta helpottuu tulevaisuudessa, kun raha-automaateilla siirrytään sähköiseen maksamiseen. Ensimmäiset Visa Electron -kortin hyväksyvät raha-automaatit ovat tulossa Sello-kauppakeskukseen Espooseen."

Hieno idea, mitä tällä sitten haetaankin onkin huomattavasti paljon hämärämpää. Sisäasiainministeriön Laiho ja RAY:n Riihilahti kommentoivat asiaa samaisessa jutussa seuraavasti:

"..pankkikortilla pelaaminen suitsii liiallista pelaamista, koska kortissa on pelaajan itsensä asettama päivänostoraja. Lisäksi pankkikortti tunnistaa pelaajan iän, jolloin pelaaminen ei onnistu alaikäiseltä."

Siis miten tämä ehkäisee pelaamista, oikeasti? Vaikka kortti tunnistaisikin pelaajan iän ja näin vähentäisi alaikäisten pelaamista niin mitä muuta hyötyä siitä on? Alaikäisten pelaaminen kun on muualla Euroopassa jo nyt estetty ja monopolivaltio Suomessa peliautomaattien ikäraja on 15-vuotta. Minusta taustalla on aivan muut syyt, sillä jos kyseessä on peliongelmainen niin ongelmat kortin seurauksehan vain lisääntyvät vai miltä kuulostaa seuraavanlainen skenaario(?): Peliongelmainen on aikaisemmin nostanut parin kilometrin päässä olevasta automaatista esim. 100 euroa pelaamisensa tyydyttämiseen, mutta pelaa nyt kortillista automaattia. Rahat loppuvat ja kun aikaisemmin tämä kaveri on ajatellut, että on järkevämpää lähteä kotiin kuin parin kilometrin päähän automaatille niin nyt hän vain pelaa ja pelaa ja pelaa..kunnes koko tili on tyhjä. Vai kuka tunnustaa laittaneensa pankkikortille esim. parin sadan euron päivittäisen nostolimiitin? Tarvitseehan sitä korttia nyt normaalielämäänkin kun sen hankkii ja tällöin tuollaisilla pienillä nostorajoille voi vain naureskella. Kaupasta ei saa nykyään parilla sadalla eurolla oikein mitään pitempiaikaista kulutustavaraa. Tuo skenaario voi myös saada pelaajan kohdalta sellaisen jatkon, että kun tili on tyhjä niin hän ottaa puhelimen kouraan ja tilaa pikavipin tilille.. Onkohan RAY ajatellut näin pitkälle? Ai niin, RAY antaa vain tukea ja turvaa..