Pelkosenniemen ja Savukosken pankkipalvelujen puolesta

OP-Pohjola aikoo sulkea tammikuussa Pelkosenniemeltä Osuuspankin konttorin, joka on kunnan ainoa pankkikonttori. Lisäksi Savukosken Osuuspankin tiloissa toimiva Automatia Oy:n ylläpitämä Otto-automaatti poistuu käytöstä viikolla 52.

Pankkiautomaatti on Savukosken ainoa Otto-automaatti, ja mikäli se lakkautetaan, on käteistä rahaa lähdettävä nostamaan yli 40 kilometrin päähän. Savukosken Osuuspankin konttori taas on auki vain neljänä päivänä viikossa yhteensä 12 tuntia sellaisiin aikoihin, että siellä asioiminen on työssäkäyville ihmisille hankalaa, joten rahan nostaminen sieltä on monille käytännössä mahdotonta. Jos automaatti poistetaan, vaikuttaa se pienen kuntamme ihmisten arkielämään valtavasti sekä heikentää liiketoimintamahdollisuuksia ja haittaa turismia.
Pelkosenniemen ainoan pankkikonttorin lakkauttaminen taas näivettää kylän elinkoinoelämää sekä vaikeuttaa merkittävästi vanhemman väen pankkiasioiden hoitamista. Kaikilla ei ole mahdollisuutta tai kykyä hoitaa näitä asioita netissä. Joillakin sivukylillä netin toiminta ei edes ole aina täysin varmaa.
Lisäksi kuntien yrittäjien huolena on yritysten toiminnan vaikeutuminen, koska mm. vaihtorahan saaminen on hankalaa. Myös asiointiliikenteen suunnan muuttuminen on kylien kannalta vahingollista: "Jos pankkiasioita lähdetään hoitamaan muualle, hoidetaan siellä myös muut asiat, ja eurot jäävät pelkosenniemeläisiltä yrityksiltä saamatta." (Kotikymppi 8.12.2011)
Pohjolan Osuuspankki on tiedottanut toimenpiteistä niin lyhyellä varoitusajalla, ettei yrityksille ja yksityisille asiakkaille jää kunnolla aikaa järjestää pankkiasioitaan kuntoon ennen joulua.
Vaadimme Pohjolan Osuuspankkia ja Automatia Oy:tä harkitsemaan uudelleen aikeitaan pankkipalvelujen supistamisesta ja lykkäämään päätöksiä pidemmälle tulevaisuuteen, jotta asiasta voidaan neuvotella rauhassa ja etsiä yhdessä rakentavia ratkaisuja. Vetoamme kaikkia allekirjoittamaan adressin Pelkosenniemen ja Savukosken pankkipalvelujen puolesta. Samalla adressi toimikoon myös kannanottona pankkipalvelujen turvaamisen puolesta kaikilla Suomen pienillä paikkakunnilla.

Katriina Karhu, Savukoski (katriina.karhu@gmail.com)
Aino Kulpakko, Pelkosenniemi