Pellon neuvolan terveydenhoitajien työnkuvan muutosta vastaan

Olemme huolissamme Pellon neuvolapalvelujen suunnitelluista muutoksista. Pellossa on vireillä terveydenhoitajien työtehtävien kierrätys neuvolan ja kotipalvelun työntekijöiden kesken. Tämä muuttaisi erityisesti neuvolan toimintaa.

Tällä hetkellä neuvolan terveydenhoitajilla on kullakin erilliset vastuualueensa, kuten kouluterveydenhuolto tai äitiysneuvola. Tämä mahdollistaa sen, että työntekijä voi keskittyä osaamisalueeseensa, syventää tietotaitojaan ja näin parantaa hoidon laatua. Pellossa äitejä ja lapsia on sen verran vähän, että ammattitaidon säilyttämisessä on jo nyt haasteensa. Nyt suunnitelluiden muutosten seurauksena työnkuva pirstaloituu ja kokonaisuutta on vaikeampi hallita.

Lisäksi olemme huolissamme, säilyykö asiakkuuden hoito jatkossa yhdellä henkilöllä, joka pystyy näkemään asiakkaan kokonaiskuvan. Hoitajan vaihtuessa joutuu asiakas selittämään tilannettaan aina uudestaan ja lapsilla on vastassa uusi aikuinen, johon tottua. Mielestämme tulisi tavoitella pidempiä työntekijän ja asiakkaan välisiä asiakassuhteita hoidon laadun parantamiseksi. Suunnitellut muutokset heikentävät asiakkaiden palvelua ja hoidon laatua.

Tämän adressin allekirjoittamalla tuet Pellon neuvolan työntekijöiden ammattitaidon säilymistä ja asiakasvastuun pysymistä yhdellä henkilöllä.

Adressi on avoinna 17.4 asti ja luovutetaan sen jälkeen hyvinvointijohtajalle Johanna Korteniemelle ja hoitotyön esimihelle Taina Timoselle, seuraavassa terveydenhoitajien työnkuvaa koskevassa palaverissa huomioitavaksi.

Emmaleena Havela, 4-vuotiaan ja 1-kuisen äiti

Laura Post, 7-kuisen äiti

Lisäys 14.6.2017 Emmaleena Havela

Vastaavan lääkärin päätöksellä (1.6.2017) terveydenhoitajat alkavat kierrättämään työtehtäviään vuoden välein elokuun alusta lähtien. Asiasta on tehty oikaisuvaatimus hyvinvointilautakunnalle. Adressin allekirjoitusaikaa on lisätty seuraavaan hyvinvointilautakunnan kokoukseen asti. Ardessi toimitetaan hyvinvointilautakunnan kokoukseen oikaisuvaatimuksen tueksi.

Emmaleena Havela ja Laura Post    Ota yhteyttä adressin tekijään