Perhepäivähoitajille OIKEAA palkkaa VIHDOINKIN,

Kunnallinen perhepäivähoitaja tienaa alle 1000€ kuukaudessa palkkaa.( Mukana tässä ei ole mahdolliset ikä- tai kokemuslisät, jotka ei paljoa ole vuosikymmeniä alalla olevilla)Koulutuksesta riippumatta!

Tämä ylläoleva palkkaesimerkki on siis KOLMEA kokopäivä lasta hoitavan palkka, jossa 1 oma lapsi vie sen 4.nen lapsen hoitopaikan ja palkan.
Jos perhepäivähoitajalla on omat lapset koulussa, niin silloin hän saa 4 kokopäivälasta hoitoon, mutta silloinkin bruttopalkka jää 1200€ kuussa.

Esimerkki ja tekstiin muutama lisäys ja tarkennus:
************************************************************************
(Tämä allaoleva teksti lainattu henkilökohtaisella Carita Niemen luvalla saman aiheen adressista:)

Perhepäivähoitajan palkka määräytyy hoitosuunnitelmassa mainittujen lasten lukumäärän ja hoitoaikojen (yli 5h)(alle 5h) mukaan. Perhepäivähoitajan peruspalkka on 1223,00 ( neljä lasta ), viikkotyöaika 43,25 +ylityöt. Perhepäivähoitajan peruspalkka on alempi kuin muiden päivähoidon hoito- ja kasvatushenkilöstön peruspalkat.
(esim. Helsingin perhepäivähoitajan palkkauksesta; 1 lapsi 408€, 2 lasta 689€, 3 lasta 957€ ja 4 lasta 1223€ hoidossa kuukaudessa ja sitten kaupunki maksaa korvausta lasten aterioinnista ja muista kuluista.

Kts. esimerkki Kustannuskorvaus Alle kouluikäinen lapsi
aamupala, välipala ja iltapala per ateria 0,55€, lounas ja päivällinen per ateria 1,31 € ja Muu kustannus / pv
- kodin kuluminen
- sähkö ja vesi
- lasten hoitoon liittyvät puhelut
- askartelumateriaalit
- ym. 1,45 €.
Yhteensä nämä tekevät päivässä kokopäivälasta kohden 3,86€ (ei sisällä päivällistä) ja tuolla summalla perhepäivähoidossa oleva lapsi saa karkeasti sanoen opetusta ja ravinnon.

osapäivä lapsi 0,72 € päivässä.

Tästä karkeesti laskettuna perhepäivähoitajan tuntipalkka neljän kokopäiväisen lapsen kanssa on 7,07€ tunnilta bruttona. Ja kun tämän vielä jaamme neljällä lapsella niin jokainen lapsi saa hoitajastaan yhteiskunnan arvostuksen mukaan 1,765€ tunnilta. Ja tuolla summalla siis perhepäivähoitaja valvoo, opettaa ja turvaa lapsemme elämän alkutaivalta.

Tämä tieto on peräisin sivulta www.hel.fi/wps/wcm/resources/file/eb41db4aa5f1a33/toimenpideohjelma_pph.doc

***********************************************************************
Lähihoitaja ja useamman vuoden kokemus lasten parissa työskentelystä, mutta silti peruspalkka bruttona 940€ kuukaudessa.
Yhdestä lapsesta Oulun seudulla maksetaan reilu 300€ kuukaudessa. Kertolaskuna ajateltuna eli 3 lasta kertaa reilu 300€ = palkka kuukaudessa!
Palkkaus on KTVES mukainen kyllä, mutta kaipaa TAAS kyllä tarkistusta!
Palkka on siis nykyään KTVES12A eli
palkkaan on tehty muutos 12A ,joka on mahdottoman huono kaikinpuolin. esim. uransa huipulla olevat, jotka ovat työtä tehneet vaikka 35 vuotta ja aloittelijat pph:ssa saavat samaa peruspalkkaa koska lapsimäärä on sama, ja korotusta ei peruspalkkaan tule vaikka olisit koulutukseltasi lastentarhaopettaja ja toimit perhepäivähoitajana. Koulutuksella ei ole merkitystä lähes lainkaan, vaan lapsimäärällä joka sekin on maksimissaan 4.

Työpäivät (kokopäivätyö) ovat jopa 11 tuntia, minimissään 8 tuntia,joka on todella lyhyt työpäivä pph.lle!

Jos on vaikka on 3 kokopäiväista lasta hoidossa 5:nä päivänä viikossa joka viikko ja lisänä jonkun muun hoitajan lapset, jopa pahimmillaan (4 lasta omien hoidokkien lisänä) muutamia päiviä nk.varahoidossa, niin se ei palkassa näy kuin muutamien eurojen lisänä!
Vaikka olet tehnyt muutamassa päivässä tuntikaupalla työtä jopa 8 lapsen kanssa!!
Oma alle kouluikäinen vie siis yhden hoitolapsen paikan ja omastahan ei makseta palkkaa, mutta silti oma vie yhden hoitopaikan.
Eli jos omaa lasta ei olisi, saisi perhepäivähoitaja 4 kokopäiväistä hoitolasta ja palkka olisikin jo brutto 1200€ paikkeilla. Mutta sekään ei ole palkka eikä mikään vaativasta arvokkaasta työstä.

OMAA KOKEMUSTA ALLA;

Itse olin keväällä kunnan päiväkodissa lastenhoitajan sijaisena ja kokopäivätyö 5 päivää viikossa, 8 tuntia päivässä ja palkkani oli bruttona 1587.12€!

Olen aikoinani (1990 luvulla) ollut kunnallisena pph:na vuoden 5200 markan BRUTTOpalkalla ja aloittanut työpäivän puoli 7 aikaan ja päivä on päättynyt klo 17 aikaan, kun viimeinen hoidokki on haettu. Lopetin koska
EN JAKSANUT! Palkkakaan ei motivoinut, (lähihoitaja koulutus)
vaikka hoidokkini olivat ihania lapsia ja valtasivat kotini ja päiväni ja toivat "halpismakkaraa leivälle" ..mutta sillä palkalla ei rehellisesti sanottuna pystynyt maksamaan edes vuokraa ja laskuja.

Ja nyt kun olisin taas aloittanut kunnallisena perhepäivähoitaja,koska lastenhoito on kutsumus minulle ja olisin saanut vain 900€ palkkaa, niin päätin lopulta hakea paikalliseen päiväkotiin (jossa keväällä olin lastenhoitajan sijaisena) avoinna olevaan päiväkotiapulaisen määräaikaiseen tehtävään (1400e bruttopalkka) ja paikan sain ja nyt työaikani on 6 ja puoli tuntia päivässä. Viikonloput vapaat.
Tähän päiväkotityöhön päätin lähteä,koska saan tehdä rakastamaani työtä lasten parissa, edes jonkin verran inhimillistä palkkaakin saan.

Vaikka kuinka olisi syntynyt työhönsä ja se olisi kutsumus , niin joku INHIMILLISYYS JA JÄRKI on pph:n palkkauksessa oltava.

Perhepäivähoitajat ovat taatusti katoava ammattikunta tällä palkkapolitiikalla.

Mikä tekee perhepäivähoitajan työstä aliarvostetun?

Mitä eroa on PERHEPÄIVÄHOITAJAN työssä ja sen tekemisessä jos vertaa päiväkodissa toimivalle lastenhoitajalle tai päiväkotiapulaiselle, kun palkkaero on valtava?
LASTEHOITO JA KASVATUSTYÖTÄ tekevät nämä kaikki, eri rakennuksissa vain!

PERHEPÄIVÄHOITAJAT tekevät arvokasta työtä ja hoitavat rakkaudella lapsianne.
Olisiko mielestäsi paikallaan palkan tarkistus?

Jos olet sitä mieltä,että perhepäivähoitatajille lisää palkkaa, niin laita adressiin nimesi. Tavoitteena 1000 nimeä!

1000 nimeä on täynnä!
KIITOS KAIKILLE!
Adressi on kuitenkin täällä vuoden loppuun ja toivottavasti tämä 1000 ääntä on moninkertaistunut siihen mennessä!

Lähetän tämän adressin peruspalveluministeri Liisa Hyssälälle!
TÄMÄ on LAITETTU HYSSÄLLE MENEMÄÄN 27.11.2006
KIITOS KAIKILLE!