Permittering av lärare vid skolorna i Åbo

Åbo stad har beslutat att permittera alla anställda och däribland lärarna till våra barn. Lärarna vid grundutbildningen årskurs 1-9 blir permitterade 4 dagar, lärarna vid gymnasiet 6 dagar, lärarna vid yrkesskolorna 2 veckor. Andra anställda vid skolorna och anställda inom dagvården och eftisverksamheten drabbas också av permitteringen. Utöver de korta permitteringarna sparkas timlärare för 7 veckor, under sommaren, ändå förväntas de göra samma arbete som tidigare. I de svenska skolorna är antalet sådana timlärare ca 15. I grundskolan kan omöjligen alla lärare permitteras samtidigt därför permitteras lärarna i omgångar. I t.ex. Cygnaeus skola i tre omgångar varav en tredjedel av lärarna är borta varje gång. Dessa dagar kläms eleverna ihop i övriga klasser med ökad gruppstorlek och allmän röra som följd, dagarna förkortas, uppföljningssamtal med lärarna faller bort och arbetsmotivationen hos många lärare är låg. Säkerligen blir våra barns skolgång lidande under en längre tid än de två-tio dagar lärarna är borta från klassen.

Vi undertecknade motsätter oss starkt permitteringen av lärare och övrig personal vid skolorna och dagvårdsverksamheten i Åbo.