Pienemmät opetusryhmät Kangasalle!

PIENEMMÄT OPETUSRYHMÄKOOT KANGASALAN PERUSKOULUIHIN!

Me allekirjoittaneet Kangasalan kuntalaiset vaadimme peruskoulujen opetusryhmäkokojen pienentämistä ja maksimiryhmäkokojen uudelleen määrittämistä.

Kangasalla perusopetuksen ryhmäkoot ovat koko Suomen mittapuulla suuret. Vuonna 2010 Kangasalan koulujen alaluokilla opetusryhmäkokojen keskiarvot olivat 19,0-25,7 oppilasta, kun koko Suomen vastaavat keskiarvot olivat 18,5-21,7 oppilasta (1). Keskiarvot eivät kuitenkaan kerro läheskään koko totuutta, sillä poikkeuksellisen pienet ryhmäkoot laskevat keskiarvoja. Suurimmissa opetusryhmissä Kangasalla olikin vuonna 2010 jopa 32 lasta (5.luokalla) ja 3., 4. ja 6. luokkalaisilla oli 30 oppilaan ryhmiä. Suurimmat 1. ja 2. luokat olivat 23 ja 22 oppilaan luokkia.(2) Vuonna 2011 on tätäkin suurempia luokkia, esim. Tursolassa 24 oppilaan 1. ja 2. luokkia. Tällä hetkellä Kangasalan kunnan kasvatus- ja opetuslautakunnalta on päätös, ettei 1. ja 2. luokilla tulisi olla yli 25 oppilasta.

Peruskoulujen suuret opetusryhmäkoot ovat nousseet myös valtakunnalliseksi huolenaiheeksi. Opetusministeriö toteuttaa koko hallituskauden kestävää Perusopetus paremmaksi -ohjelmaa, jonka yhtenä keskeisenä tavoitteena on opetusryhmäkokojen pienentäminen (3). Tähän tarkoitukseen ovat kunnat voineet hakea ns. korvamerkittyä rahaa, jota v. 2011 on Kangasalan kunnalle myönnetty 560500 e (4). Rahaa on käytetty mm. resurssiopettajien hankkimiseen. Tämä on kuitenkin vain ensiapua ryhmäkoko-ongelmaan.

Perustelut:

Opetusministeriön antaman Perusopetuksen laatukriteerit -suosituksen mukaan ryhmäkokojen tulee olla sellaisia, että opettajalla on mahdollisuus seurata ja tukea oppilaan oppimista ja muuta kehitystä myös yhteistyössä kotien kanssa, edistää ja hyödyntää oppilaiden välistä yhteistyötä sekä käyttää monipuolisia menetelmiä (5). Eduskunnan sivistysvaliokunnan lausunnossa 11/2010 todetaan, että laatukriteereiden tavoitteiden saavuttaminen ja opetuksen laadun turvaaminen edellyttää välttämättä sitä, että opetusryhmät ovat tarpeeksi pienet. Sivistysvaliokunta suosittelee opetusryhmien enimmäiskooksi 20-25 oppilasta ja toteaa, että ryhmiä on pienennettävä sen mukaan, kuinka paljon erityistä tukea tarvitsevia lapsia ryhmässä on.(6)

Psykologian professori Liisa Keltikangas-Järvisen mukaan luokan koolla on selkeä yhteys oppilaan sosiaaliseen kehitykseen. Suurissa yli 23 oppilaan luokissa ujot jäävät jalkoihin ja impulsiiviset erottuvat negatiivisella tavalla.(7) Suuri luokka myös lisää eroja tyttöjen ja poikien koulumenestyksen välillä. Ennen kaikkea opetusryhmäkoon vaikutus näkyy lapsen sosiaalisessa pääomassa: minäkuvassa, itsetunnossa ja koulumotivaatiossa.(8)

Vaatimus:

Vaadimme maksimiryhmäkokojen määritystä niin, ettei yhdelläkään luokalla Kangasalla olisi yli 23 oppilasta! Uudeksi maksimioppilasmääräksi on määritettävä 1. ja 2. luokilla 20 oppilasta/opetusryhmä ja 3.-9. luokilla 23 oppilasta/opetusryhmä.

Ennaltaehkäisy on halvempaa kuin seurausten hoitaminen!

Lähteet:

1.http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/Hankkeet/pop/liitteet/Perusopetuksen_ryhmakoko_2010.pdf

2.http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/Hankkeet/pop/liitteet/ryhmakoot_ala_kunnat.xls

3.http://www.minedu.fi/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/Hankkeet/pop/?lang=fi

4.http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Koulutus/koulutuspolitiikka/Hankkeet/pop/liitteet/ryhmxkokorahoitus_2011xls.pdf

5.http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/opm06.pdf

6.http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akx3000.sh?kanta=utavm&VAPAAHAKU=vpvuosi=2010%20and%20tunniste=SiVL&haku=VMVLYSUP&kieli=su

7.http://www.sitra.fi/julkaisut/raportti75.pdf

8.http://www.oulu.fi/snellman/lomakkeet/Symposium%202011%20Liisa%20Keltikangas-J%E4rvinen.pdf

Anne Kiekara, Tursolan korttelikoulun vanhemmat ry    Ota yhteyttä adressin tekijään