PITÄJÄNMÄEN SRK:N LAPSITYÖN PUOLESTA

Olemme huolissamme Pitäjänmäen seurakunnan suunnitelmista olla palkkaamatta ketään lastenohjaaja Marjut Rannan tilalle hänen jäädessään eläkkeelle syyskuussa 2015.

Pitäjänmäen lapsityö on valtavan arvokasta ja tärkeää meille alueen lapsiperheille. Toiminta on valtakunnankin mittakaavassa erittäin laadukasta. Lapsiperheet kokevat, että Pitäjänmäen seurakunnan lapsityö, lasten päiväkerhot sekä perhekerhotoiminta on oleellinen osa arkea. Lapsiperheet saavat toiminnasta paljon voimavaroja, toiminta rakentaa ja tukee pikkulapsiperheiden arjessa jaksamista.

Näemme, että kirkkoherran ehdotus, jossa toimintaa tilapäisesti supistetaan ja tiivistetään, on äärimmäisen surullinen ratkaisu. Ehdotus muuttaa esimerkiksi Konalan kirkon kerhotoimintaa radikaalisti. Vuosikymmenten lapsityö, mitä Konalan kirkossa on tehty, voi valua hukkaan, kun lapsiperheet katoavat muihin toimintoihin. Aamupäivä on lapsityön tärkein ajankohta. Mikäli lastenohjaajia on vähemmän, toiminnan säilyttäminen ennallaan on mahdotonta. Kerhoja joudutaan pyörittämään pienemmällä henkilömäärällä ja kerhoja vähennetään.

Konalan kirkon kerhoja kaavaillaan siten, että pienten Omppu-kerhot olisivat jatkossa tiistaisin ja torstaisin, isojen Auringonkukka-kerho ma, ke ja pe. Perheet, joissa on useampi lapsi, kokevat tämän erittäin hankalaksi. Kun lapset menevät eri päivinä kerhoon, jokainen päivä pitää herätä ajoissa viemään yhtä lasta kerhoon. Sisaruksilla ei ole yhtään yhteistä vapaapäivää. Pieniltä Omppukerholaisilta menee mahdollisuus osallistua koko perheelle erittäin tärkeään ja voimavaroja antavaan perhekerhoon.

Käytännössä tämä ratkaisu ajaa lapsiperheet hakemaan kerho- tai päivähoitopaikkaa kaupungilta. Kotiäidille, joiden ylimääräiset voimavarat saattavat olla niukat, tämä tuntuu isolta ja raskaalta muutokselta.

Olemme huolissamme, miten kerhotoiminta muuttuu, kun ohjaajia on vähemmän. Olemme huolissamme myös lastenohjaajien jaksamisesta työmäärän kasvaessa huomattavasti.

Lapsiperheet, jotka ovat jo ilmoittaneet lapsensa syksyn kerhoihin, kokevat itsensä syvästi petetyiksi Pitäjänmäen seurakunnan puolelta, mikäli luvattu kerhotoiminta ei toteudukaan. Lapsiperheet ovat suunnitelleet tulevan arkensa näiden kerhoaikataulujen mukaan. Osa vanhemmista tekee osa-aika- tai vuorotyötä, mikä on ollut mahdollista kerhotoiminnan tuella. Osa vanhemmista on ilmoittanut lapsia muuhun toimintaan, kuten musiikkileikkikouluun ja uimakouluun kerhon vapaapäivänä. Päivämuutokset ilmoittautumisajan jälkeen hankaloittavat lapsiperheiden arkea ja osalle tuovat myös kustannuksia.

Nämä edellä mainitut muutokset vaikuttavat lapsiperheisiin oleellisesti. Kun seurakunta ei tarjoa enää lupaamiaan palveluita, mistä seurakunnan lapsiperheet ovat olleet kiitollisia, se väistämättä vie lapsiperheitä pois seurakunnan toiminnan parista. Vaatii suuren työn saada lapsiperheet ja seurakuntalaiset mukaan takaisin tällaisten supistusten jälkeen.

Vetoamme tällä adressilla Pitäjänmäen kirkkoherraan sekä seurakunnan päättäjiin, jotta Marjut Rannan tilalle palkataan välittömästi hänen eläkkeelle jäämisen jälkeen uusi lapsityöntekijä. Mikäli toimea ei voida täyttää heti pysyvästi, vaadimme, että tilalle palkataan lastenohjaaja määräaikaiseen tai osa-aikaiseen työsuhteeseen, jotta nykyinen lapsityö voidaan seurakunnassa turvata.