LAKEUDEN VÄKI TAISTELEE TURVALLISUUTENSA PUOLESTA

Me allekirjoittaneet Kauhavan kaupungin ja muut Etelä-Pohjanmaan maakunnan pohjoisosan asukkaat vetoamme tällä kansalaisadressilla henkilökohtaisesti maakuntamme poliisilaitoksen päällikköön Esa K. Ojalaan ja valtakunnantasoisesti sekä poliisihallitukseen että sisäasiainministeriöön alueemme poliisipalvelujen turvaamiseksi seuraavin perusteluin:

1) HALLINNON NÄKÖKULMA

-Kauhavan kuntaliitoksen myötä suurentunut kuntakoko, keskeinen alueellinen ja hyvät yhteydet tarjoava sijainti sekä Evijärven ja Lappajärven kuntien kanssa harjoitettavan yhteistoiminta-alueen laajuus (yli 2.000 km2:n pinta-ala) sekä alueella olevan 24.000 asukkaan tasapuolinen ja kohtuulliset asiointietäisyydet turvaava palvelu edellyttävät asioinnin painopiste huomioiden poliisin oman,vähintään palvelutoimistotasoisen palvelupisteen sijoittamista Kauhavalle siellä oleviin, valtion virastotalossa sijaitseviin ja poliisin käytössä aiemmin olleisiin, erityissuunniteltuihin toimitiloihin.

-Nykytilanne on kestämätön poliisipalvelujen kohtuullisen saavutettavuuden kannalta. Asiointietäisyydet pohjoisen alueen kuntien kirkonkylistä muodostuvat noin 45-60 km:n mittaisiksi ja reuna-alueilta miltei parikymmentä kilometriä vielä pitemmiksi. Kauhava-keskeinen palvelupiste vähentäisi muuten pitkäksi muodostuvaa asiointietäisyyttä nykytilanteeseen verrattuna yli 20 km:llä, millä on olennainen merkitys palvelujen saavutettavuuden kannalta. Lupaukset mobiilisti toimivista poliisin salkkumikropalveluista ja yhteispalvelupisteiden perustamisesta ovat jääneet käytännössä katteettomiksi.
-Seinäjoen uuden poliisitalon valmistumisen myötä (v.2011) tapahtuva poliisitoimintojen ja -palvelujen koonti maakuntakeskukseen, Lapuan poliisiaseman lyhyt maantieteellinen etäisyys (27 km) Seinäjoelle sekä ko. poliisitilojen asettaminen käyttökieltoon 1.5.2010 lukien edellyttävät selkeää muutostarvetta maakuntamme poliisipalvelujen sijoittelussa. Kauhava ja sen yhteistyökunnat Evijärvi ja Lappajärvi tarvitsevat ehdottomasti oman palvelulupisteen Kauhavalle. Muussa tapauksessa Kauhava jää pohjoisen alueen keskuksena aivan liian kauaksi riittävistä, näkyviksi tulevista ja kohtuullisella etäisyydellä saavutettavista poliisin peruspalveluista.
-Kauhavalla on poliisin lupahallinto-toimelle riittävät ja toiminnalliselta varustukseltaan laadukkaat toimitilat. Tiloissa voidaan täysimääräisesti toteuttaa poliisin toiminnalle tarpeelliset kuulustelu-, esitutkinta- ja lupahallintotehtävät. Palvelujen kysyntä on kasvussa, sillä erityisesti monet kansalaisten turvallisuuden kehittämiseen liittyvät uudistukset (mm. ajokortit, passit, aseluvat) edellyttävät henkilökohtaista ja tietyin määräajoin toistuvaa asiointia poliisin lupahallinnon kanssa.

-Poliisin yhteistoiminnan kannalta on merkittävää, että Kauhavalla sijaitsevat EP:n käräjäoikeuden kanslia sekä Seinäjoen maistraatin palvelupiste ja Etelä-Pohjanmaan verotoimiston toimipiste. Käräjäoikeuden toiminnan vuoksi Kauhavalla tarvitaan tilapäiset pidätettyjen ja vangittujen säilytystilat, minkä vuoksi poliisin palvelupisteen jatkuvuus tulee taata samassa kiinteistössä käräjäoikeuden kanssa.

2) KANSALAISEN NÄKÖKULMA

-Se, että Lapua on liian lähellä Kauhavaa, ei riitä kauhavalaiselle perusteluksi tyhjentää alue poliisipalveluista, kun Kauhavalle Lapua ei ole luonnollinen asiointipaikka muissakaan
asioissa. Tätä tavallinen veronmaksaja ei hyväksy: miksi ihmeessä asioinnin etäisyyksiä pitää kasvattaa ja reuna-alueiden asukkaiden tilannetta poliisipalvelujen saatavuudessakin koko ajan heikentää. Pohjoisen alueen asukkaiden asemaa poljetaan jatkuvasti maahan maakuntakeskuksen kehittämisen varjolla.

-Raja tulee vastaan keskittämisessäkin ja näillä näkymin Kauhava on jo jäänyt aivan liian kauaksi riittävistä poliisipalveluista. Puheet lupahallinnon yhteispalvelupisteistä tarkoittavat käytännössä
kaavakkeiden jakelupisteitä - ja kaavakkeet saa tänä päivänä jokainen kansalainen halutessaan jo netistäkin ja kun asiat hoidetaan liukuhihnatyylillä suuresta kasvukeskuksesta käsin, jää henkilökohtainen palvelu ja neuvonta haaveeksi liian monelle asiakkaalle.

-Ja mitäpä niillä pelkillä kaavakkeilla, kun asiointi poliisin lupapalveluasioissa edellyttää useimmissa tapauksissa henkilökohtaista käyntiä tai jopa useampaa käyntiä virkailijan pakeilla. Monessa asiassa päätöksentekokaan ei käy käden käänteessä, päätöksentekijät ovat keskuspaikoissa ja lähes aina päätöksentekijän kanssa keskustelu edellyttää ajanvarausta, jos päätös edellyttää
vaikkapa haastattelua.

-Poliisitoimessa alueen ja asukkaiden tuntemus ja tuttuus ovat ensisijaisen tärkeitä. Rikoksen uhrina jokainen kansalainen toivoo asiansa selviävän ja hoituvan kaiken kaikkiaan nopeasti ja tehokkaasti. Kun jotakin alueella tapahtuu, tuttu poliisi tavoittaa vinkkitiedotkin varmemmin kuin tuntematon virkamies kasvukeskuksen ruuhkassa.

-Kun tulevaisuudessa yhä useamman poliisin virkapaikka on keskuspaikka Seinäjoki, on luonnollista, että uudet viranhaltijat hankkivat myös asuntonsa läheltä työpaikkaansa jo työmatkankin takia ja silloin reuna-alueiden asukkaiden tilanne edelleen huononee asioiden joustavan, nopean ja tehokkaan hoidon kannalta, tutulle poliisille kun on helppo soittaa asiassa kuin asiassa.
Erittäin tärkeä asia onkin,että poliisien lähtöpaikat palautetaan Kauhavan kaupungin alueelle.

-Kansalaisadressiin ja nimien keruuseen lähdetään siitä yksinkertaisesta syystä, että kun asiaa ei muutoin tunnuta otettavan todesta eikä etujamme riittävästi puolusteta, niin allekirjoituksin
haluamme tuoda julki kannanottomme Kauhavan ja sen naapurikuntien asukkaina ja palvelujen käyttäjinä saadaksemme äänemme kuuluviin.

Antti Pihlgren, Heikki Korkealaakso, Martti Puronvarsi    Ota yhteyttä adressin tekijään