Porvoo-lisä säilytettävä

Porvoo-lisää kehitettävä ja jatko turvattava

Porvoo-lisää kehitettävä ja sen jatko turvattava

Lapsiperheiden Etujärjestö ry:n Porvoon jaosto vastustaa Porvoo-lisän lakkauttamista.

90-luvun laman seuraukset ovat yhä nähtävillä yhteiskunnassamme. Lamaa tutkineet varoittavat toistamasta samaa virhettä uudelleen eli säästämästä lapsiperheiltä. Sen sijaan heikossa taloudellisessa tilanteessa tulee lapsiperheitä tukea sekä henkisesti että taloudellisesti. Porvoo-lisä on monelle perheelle elintärkeä lisä kuukausittaisiin tuloihin.

Kotihoidon tukemiselle löytyy perusteet myös lapsen kehityksellisistäkin näkökohdista lähtien. Asiantuntijoiden mukaan vasta yli kolmivuotias pystyy ottamaan vastaan suuremman sosiaalisen ryhmän tuomat haasteet. Siirtyminen liian aikaisin suureen ryhmään haittaa lapsen älyllistä ja kielellistä kehitystä. Vaadimme, että Porvoo-lisää laajennetaan aiemman 2-vuoden ikärajan sijaan koskemaan alle 3-vuotiaita kotona hoidettavia lapsia. Ikärajan nostaminen toisi useampia perheitä tuen piiriin ja kannustaisi vanhempia jäämään vielä vuodeksi hoitamaan lapsiaan. Tällä olisi myös tosiasiallisia vaikutuksia päivähoitojonoihin.

Porvoon taloudellisessa tilanteessa ei ole varaa lopettaa lisän maksamista. Päivähoidossa oleva lapsi on kaupungille paljon kalliimpi kuin kotihoidossa oleva. Päivähoitolapsi maksaa kunnasta riippuen 700-1100e/kk. Kuntalisä siis säästää kunnille huomattavia määriä vuodessa. Esimerkiksi naapurikunnassa Askolassa on katsottu, että kuntalisän maksaminen on sekä taloudellisesti että inhimillisesti kannattavampaa kuin päiväkotien lisääminen. Kuntalisää maksetaan Askolassa 250 e eli 100 euroa enemmän kuin Porvoossa ja se koskee alle 3-vuotiaita kotona hoidettavia lapsia. Näin on vältytty mm. investoinneilta uuteen päiväkotiin. Porvoon talous ei kestä juuri nyt uusia investointeja eli uusien päiväkotien rakentamista. Jos kotihoidossa olevat lapset siirtyvät päivähoidon piiriin, johtaa se entistä suurempiin ryhmäkokoihin.

Moni vanhempi on kokenut kuntalisän "tuhoontuomituksi", koska sen myöntämiskriteerit ovat olleet epärealistisia ja kohdistuneet vain suppeaan joukkoon. Kokeilu on myös ollut aivan liian lyhyt, jotta sen tuloksia voitaisiin tarkastella objektiivisesti. Vaadimme, että Porvoo-lisän myöntämiskriteerejä muutetaan. Lisän tulee kuulua kaikille kotona alle 3-vuotiasta lastaan hoitaville riippumatta omasta tai puolison työllisyystilanteesta.

Porvoolla ei yksinkertaisesti ole varaa luopua kuntalisästä. Sitä tulee päinvastoin kehittää!

Tulemme luovuttamaan adressin kaupunginvaltuustolle 21.10.

Lapsiperheiden Etujärjestö ry    Ota yhteyttä adressin tekijään