Adressi Omakotiasukkaille ympäri Suomen Postin suorittamaa postilaatikkoryhmittelyä vastaan.

Omakotiasukkaiden etuja on huononnettu Suomen Postin taholta jo vuosikausia, viemällä postilaatikot ulko-oven pielestä tienvarsille. Kerrostaloasukkaat saavat vielä postin suoraan oviluukusta omaan huoneistoon. Nyt on viimeistään aika ottaa omakotiasukkaiden kantaa valtakunnallisesti Postin mielivaltaa vastaan ja nousta puolustamaan omia oikeuksiamme. Haluamme tällä adressilla kerätä nimiä valtakunnallisesti ja vastustaa Postin toimenpiteitä em. tavalla. Emme halua olla Postin riepoteltavina ja haluamme tasavertaisuutta postin jakoon kerrostaloasukkaiden kanssa. Eduskunta voi muuttaa tätä asiaa koskevan lain, että meidän ei ole pakko suostua Postin vaatimuksiin.

Vaadimme tulevaisuudessakin saada postimme vastaanottajan osoitteeseen. Emme halua, että postimme jaetaan teiden ja katujen varsille oleviin laatikoihin, jossa kirjesalaisuus suuresti vaarantuu. Myöskin ilkivalta on lisääntynyt, kun laatikot eivät ole ”valvovan silmän alla”. Esim. CD-levyjä tai muita arvokkaita tilauksia ei voi tilata postin kautta, ja postinsaajan intimiteettisuoja on suuresti uhattuna, koska postilaatikot ovat kaikkien ohikulkijoiden tarkasteltavana. Posti ei tuo julki näitä postisalaisuuteen liittyviä haittoja, joista on jo lukuisia huonoja esimerkkejä. Emme myöskään halua talvella hakea kostunutta postia lumipenkkojen sisällä olevista laatikoista.

Postille on tullut pakkomielle Viestintäviraston valtakunnallisista ohjeista ja suosituksista. Huomioi, että ne ovat vain ohjeet ja suositukset, eivät laki. Me omakotiasukkaat emme halua, että Posti pitää postinjakajia pelinappuloina, kuten meitä omakotiasukkaitakin. Myöskään emme halua olla kolmannen luokan postin vastaanottajia.

Tämä adressi on Hepolan Pientaloyhdistyksen (kotipaikka Kemi) laatima vetoomus.

Tämä adressi toimitetaan vuoden 2006 loppuun mennessä Liikenne- ja Viestintäministeriölle.

pj. Lauri Siltanen    Ota yhteyttä adressin tekijään