Potkut katuväkivallalle

Turun kaupungin alueella on viime viikkojen aikana sattunut useita väkivaltaisia hyökkäyksiä. Hyökkääjät liikkuvat porukoissa, joiden yhteinen tekijä näyttää olevan etninen tausta : suomalaiset, albaanit, somalit, venäläiset. Porukassa on 5-15 jäsentä, uhrit ovat yksin tai kaksin. Päällehyökkäystä ei edellä keskustelu, kinastelu tai herjaaminen, vaan uhriksi päädytään sattumalta. Juuri tämä tekee ilmiön vaaralliseksi - jengeille näyttäisi riittävän, että uhri on toisen etnisen ryhmän edustaja, esimerkiksi kuka tahansa suomalainen tai kuka tahansa somali.

Väkivallan teot etenevät samalla kaavalla : uhri rajulla otteella tai lyönnillä maahan, jonka jälkeen alkaa silmitön potkiminen. Potkut kohdistuvat poikkeuksetta päähän - uhreille hommataan mustat kasvot tai ainakin "pandat". Harvempi potkija ajattelee mustelmia pidemmälle, mutta valitettavasti potkut väistämättä aiheuttavat paljon vakavampia vaurioita, murtumia, aivo- ja kallovammoja, halvaantumisia. Silmänräpäyksessä elämän suunta ja laatu muuttuvat, joillakin lopullisesti.

Etninen ryhmittyminen on aiheuttanut vakavan kostamisen kierteen. Takakonteissa vakiovarusteina kulkevat pesismaila ja kettingit. Poliisi ei nykyisillä voimavaroillaan pysty turvaamaan satunnaisen kulkijan turvallisuutta, ohjeistus kuuluukin : pysykää poissa kaupungilta illalla ja yöllä! Tätäkö haluamme? Mielestäni tilannetta ei voida millään eikä missään hyväksyä.Suomessa tulee voida kulkea turvallisin mielin elokuvista kotiin tai bussipysäkille, myös iltakymmeneltä. Väkivallan on loputtava, nyrkin värillä ei ole väliä, jokainen isku ja potku ovat liikaa.

ADRESSI LUOVUTETAAN sisäministeri ANNE HOLMLUNDILLE SUOMEN AIVOVAMMALIITON 15-VUOTISJUHLASSA PORISSA LOKAKUUN 28. PÄIVÄ 2007.

28.10.2007: Adressi on luovutettu ja suljettu. KIITOS kaikille allekirjoittaneille, turvallista matkaa! Taija

Terä Taija Kristiina    Ota yhteyttä adressin tekijään