Pudasjärven koulukeskuksen paikka

Pudasjärvelle on päätetty rakentaa koulun sisäilmaongelmien ratkaisemiseksi kokonaan uusi oppimis-, harraste- ja sivistysympäristörakennus, hirsikampus. Ehdotetuista rakennuspaikoista kaupunginhallitus päätyi valitsemaan parhaaksi Poroputaan tontin Iijoen ja Valtatie 20:n risteyksessä. Paikalliset tuntevat tontin siinä aiemmin sijainneesta "Ankkalinnasta".

Me allekirjoittaneet pyydämme valtuustoa tarkastelemaan kokouksessaan 13.12.2012 koulukeskuksen sijoituspaikkaa uudelleen. Emme näe Poroputaan tonttia lasten kannalta turvallisena joen rannan ja Valtatien läheisyyden takia. Liikennejärjestelyt sillan kevyen liikenteen väylän kohdalla tuntuvat kalliilta ja tuloksellisesti epävarmoilta, risteysalueen sujuvuus ja turvallisuus tuntuvat vaikeilta saavuttaa koulukuljetustenkin takia. Pidämme tonttia myös kooltaan liian pienenä hyvän ja monipuolisen piha- ja urheilukenttäalueen rakentamiselle. Imagokysymys ei saa rakentamispäätöksessä mennä lasten turvallisuuden ja hyvinvoinnin edelle.

Ehdotamme, että kaupunginvaltuusto harkitsee tarkkaan koulukampuksen rakentamista nykyiselle Kurenalan koulun paikalle, jossa voi hyödyntää jo olemassa olevia liikunta- ja puistoalueita, kuten liikennepuistoa. Liikennekin saadaan alueelle sujuvaksi järjestelyin, tontti on sopivalla, keskeisellä ja turvallisemmalla etäisyydellä koululaisten kannalta ja imagokysymykseenkin alue vastaa sijainnillaan Valtatien varressa lähellä kaupungin keskustaa.

joukko koululaisten vanhempia    Ota yhteyttä adressin tekijään