Puhdasta, lähellä tuotettua ruokaa kouluihin ja päiväkoteihin

Terveys löytyy lautaselta (2014 - 2017) on 19.1.2014 käynnistyvä valtakunnallinen projekti, jonka tavoitteena on

- saada mahdollisimman lähellä tuotettu ja mahdollisimman lisäaineeton ruoka jokaiseen kouluun ja päiväkotiin

- saada käytännönläheinen ruokakasvatus osaksi kestävän kehityksen opetussuunnitelmaa

Tavoitteenamme on, että päiväkodit ja koulut voisivat hyödyntää mahdollisimman paljon omien paikallisten lähi- ja luomutuottajiensa tarjontaa. Näin ruoan alkuperä olisi tiedossa, kuljetusmatkat pysyisivät lyhyinä ja päiväkodeilla ja kouluilla olisi mahdollisuus vaikuttaa siihen, mitä lapsille päivän aikana tarjotaan. Samalla tukisimme oman paikkakunnan yrittäjyyttä ja säilyttäisimme yhteyden tuottajan ja asiakkaan välillä.

Valitettavasti kilpailutus ja keskittäminen ovat ajaneet tilanteen siihen, että emme enää voi tietää tarkalleen mistä ruoka lastemme lautaselle saadaan. Säästötoimenpiteiden seurauksena kana tuodaan Kiinasta, vakuumipakatut ja valmiiksi kuoritut perunat Puolasta ja perunamuusijauhe Ruotsin kautta... Tässä vain muutama esimerkki niistä viesteistä, mitä koulujen ja päiväkotien keittiöhenkilökunnalta olemme kuulleet. Tämä tietenkin vaihtelee, eikä välttämättä pidä paikkaansa jokaisen koulun ja päiväkodin kohdalla.

Toistaiseksi suomalainen lähi- ja luomuruoka ei voi hinnalla kilpailla ja kilpailutuksen myötä hinnasta on tullut tärkein valintakriteeri - jopa tärkeämpi kuin ruoan ravintosisällöstä, tuoreudesta tai prosessointiasteesta.

Yksi projektimme tärkeimmistä tehtävistä on löytää toimivat ratkaisut lähituotetun koulu- ja päiväkotiruoan mahdollistamiseksi - ilman liiallista hinnan nousua. Samalla haluamme kiinnittää huomiota ruoan ravintosisältöön, tuoreuteen ja maistuvuuteen.

Hanke on valtava ja vaatii onnistuakseen huomattavia ponnisteluja sekä laajaa yhteistyöverkostoa. Monet yksittäiset tahot Suomessa ajavat vastaavaa asiaa, ja yhdistämällä voimavaramme saamme äänemme paremmin kuuluville. Yksityishenkilöt, yritykset, liitot, järjestöt ja yhteisöt - vetoamme kaikkiin teihin, jotka voitte osaltanne edistää tätä hyvää hanketta.

Projektin päätavoitteiden edistämisen ohessa toteutamme lasten ja nuorten ruokakasvatusta käytännönläheisin keinoin:

- järjestämme lasten ja nuorten kokkauskursseja

- aloitamme kesälomakeittiötoiminnan, jossa kasvatamme lasten kanssa vihanneksia ja yrttejä, hyödynnämme luonnon antimia kuten marjoja, sieniä, villiyrttejä ja järvikalaa sekä tutustumme oman paikkakunnan lähi- ja luomutuottajien toimintaan

- perustamme lasten omia, lasten kokkikouluja joissa jokaisella lapsella on mahdollisuus harrastaa ruoanlaittoa

Uskomme vahvasti siihen, että iloisen yhdessä tekemisen kautta - ottamalla lapset pienestä pitäen mukaan ruoan laittoon ja tutustumalla yhdessä ruoantuotantoon - lapsistamme kasvaa ravintotietoisia ja lähellä tuotettua, ravintorikasta ruokaa arvostavia nuoria aikuisia, jotka oppivat välttämään pitkälle prosessoitua ja ravintoköyhää ruokaa sekä sen mukanaan tuomia elintasosairauksia.

Tule Sinäkin mukaan tukemaan hankettamme tämän adressin myötä - uuden, terveemmän sukupolven puolesta.

Leena Juoperi, Terveys löytyy lautaselta -hankevastaava