Puhtaampaa ruokaa Lahden päiväkoteihin

Päiväkodeissa ruokailu tulisi opettaa lapsille pienestä pitäen oikean lautasmallin mukaan ja totuttaa lapsi terveelliseen ruokaan. Lahden kaupungin päiväkodeissa lapsia on pääasiallisesti 10 kuukauden ikäisestä aina 6vuotiaaseen esikoululaiseen. Kaikille päiväkotilaisille on sama ruokalista, oli kyseessä alle vuoden ikäinen vauva tai esikoululainen.

Pääruoat ovat pääsääntöisesti terveellisiä, toki niihinkin olisi hyvä korvata pasta, leipä ja riisi vastaaviin täysjyvätuotteisiin, jotka ovat terveellisempiä ja pitävät kylläisenä pidempään. Täten lapsi myös tottuisi täysjyvätuotteisiin ja niistä tulisi lapselle se tavallinen vaihtoehto vaalean pastan, leivän ja riisin vastineeksi.

Suurin huolenaihe on kuitenkin päiväkodeissa tarjottavat jälkiruoat ja välipalat. Lahden kaupungin päiväkotien ruokalistalta voi löytää mm. sokerilla täytettyjä kiisseleitä, maustettuja jogurtteja, pannukakkuja hillon kera, vohveleita, omenapaistosta vaniljakastikkeella, jäätelöä...

Esikouluikäiselle annos jäätelöä silloin tällön ei tee pahaa, mutta suurin ongelma on se, että myös ne päiväkotien pienimmät syövät aivan samoja ruokia. Päiväkodit opettavat lapsille, että herkuttelu on päivittäistä.

Tällöin lapsi tottuu jokapäiväiseen sokerin syömiseen ja kun ikää tulee lisää, niin se voi aiheuttaa muun muassa 2-tyypin diabetesta ja muita terveyshaittoja.

Neuvoloiden suositukset ja päiväkotien ravitsemustottumukset eivät ole samassa linjassa. Neuvolassa kehotetaan vanhempia kieltämään alle 1-vuotiailta lapsilta mm. jäätelöt, kaakao, karkit, vanukkaat, makkarat, ylimääräinen sokeri ja suola. Silti lähes kaikkia edellä mainittuja annetaan lapsille päiväkodeissa päivittäin.

Esimerkkinä kerron oman tarinani. Yhdeksän kuukauden ikäinen poikani aloitti päiväkodissa nyt syksyllä. Tutustumiskäynneillä minulta kysyttiin, että olisiko jotain muuta huomioitavaa esimerkiksi lapsen ruokailuissa. Sanoin, että ei muuten, paitsi hänelle ei saa antaa herkkuja. Sanoin, että välipalalla hänelle voi antaa hedelmiä tai ruisleipää, jos tuolloin olisi muutoin vaikkapa pannukakkua, sillä haluan tarjota lapselleni puhdasta ja terveellistä ruokaa ja jättää sokerit ja lisäaineet minimiin. Sain vastaukseksi, että mikäli haluan tarjota hedelmiä tuolloin lapselleni, niin minun tulisi tuoda ne itse, että kaupunki ei maksa niitä. Sen, että vaadin lapselleni herkutonta ruokavaliota päiväkodissa ei pitäisi olla vaikeaa järjestää. Kyse on kuitenkin todella pienestä muutoksesta. "Herkkurahojen" kanavoiminen hedelmiin/vihanneksiin vaikuttaisi jo paljon.

Sen pitäisi olla automaatio, että alle 3vuotiaan lapsen tulisi syödä päiväkodissa herkuttomasti, ei erikoistapaus!

Kaupunki tilaa ruoat Lahden Aterialta, jonka  esittely kuuluu seuraavanlaisesti

Lahden Ateria on vuonna 2005 perustettu Lahden kaupungin omistama nettobudjetoitu taseyksikkö. Tehtävänämme on tarjota korkealaatuisia, taloudellisesti ja ekologisesti tuotettuja ateriapalveluja.  Asiakkainamme ovat Lahden kaupungin koulujen, päiväkotien, sairaalan, sairaalan osastoryhmien, palveluasuntojen ja -talojen sekä kotihoidon asiakkaat sekä kaupungin työntekijät.  Päivittäin valmistamme aterian noin 20 000 asiakkaallemme eli noin joka viides lahtelainen käyttää Lahden Aterian tuottamia ateriapalveluja.

Toimimme 80 toimipaikassa eri puolilla kaupunkia. Palveluksessamme on noin 230 osaavaa ammattilaista eri tehtävissä.  Vuosittain valmistamme yli neljä miljoonaa ateriaa. Liikevaihtomme on 15,1 ME.

Toiminta-ajatuksemme mukaisesti tarjoamme korkealaatuisia ateriapalveluja asiakkaittemme hyvinvoinnin edistämiseksi. Terveellinen, ravitsemussuositusten mukainen maukas ateria on tekemisemme punainen lanka. Koko henkilökuntamme tahtoo palvella asiakasta, tehden ruokaa myös sydämellään. Innovatiivinen toiminnan ja palvelujen kehittäminen, yhteistyö ympäristön ja asiakkaittemme kanssa on visiomme keskeinen sisältö.

Tervetuloa nauttimaan maittava ja terveellinen ateria toimipaikoissamme!

Lahden Aterian sivuilta löytyvät viikottaiset ruokalistat ja esimerkiksi 11.8.2014 päiväkotien ruokalistoilla oli mm. lounaalla nakkikeittoa (* ja jäätelötuutti, välipalalla appelsiinikiisseli ja iltapalalla marjajogurtti.

Tämä on kaikkea muuta kuin ravitsemussuositusten mukaista ruokaa, kuten Lahden ateria kuvailee ruokiaan...

Kaikki yllämainitut ruoat ovat MLL:n sivuilla kiellettyjä alle 1-vuotiailta.

Täten pyydämme, että Lahden päiväkotien ruokalistaan panostettaisiin  enemmän ja kiinnitettäisiin huomiota erityisesti pienten lasten ravinnon tarpeisiin, sillä ei 10kk ikäisen lapsen ravinnon kuulukaan olla samaa kun 6 vuotiaan!

Sokerilliset välipalat vaihdettaisiin puhtaampiin välipaloihin kuten hedelmiin, ruisleipään tai marjapuuroon. Ja pasta ja riisi vaihdettaisiin täysjyväisiin vastaaviin. Täten lapsi tottuisin terveelliseen ja kasvua tukevaan lautasmalliin jo pienestä pitäen.

Pienillä muutoksilla saataisiin huomattavia muutoksia aikaiseksi kun mietitään lapsen kasvua ja puhtaaseen ruokaan tottumista!

Kannatatko ydinvoiman lisärakentamista?