Pyhäselän ja Juuan vankiloita ei saa lakkauttaa

Viimeaikaisen uutisoinnin mukaan Pyhäselän vankilaa ollaan nostamassa lakkautuslistan kärkeen tuoreimmassa vankilaverkkosuunnitelmassa (Karjalainen 6.11.2013 s. 5).

Alkuun todettakoon, että tarkastelen tilannetta ulkopuolisena yksittäisenä veronmaksajana ja en omaa tarkkaa tietoa suunnitelman yksityiskohdista ja tässä esitetyt tiedot perustuvat puhtaasti lehtitietoihin. Uutisoinnin valossa on kuitenkin todennäköistä, että vankilaa uhkaa lakkautus tai toiminnan raju muutos.

Pyhäselän vankilan säilyttämisen puolesta puhuvat ainakin seuraavat tekijät:

- Vankilan säilyttämisen puolesta puhuu selkeästi toiminnan tehokkuus. Käsitykseni mukaan toiminta vankilassa on tehokasta ja asetetut tavoitteet täyttävää (Karjalainen 7.11.2013 s. 2).

- Vankila on varsin nuori ja käyttötarkoitukseen sopiva. Mikäli se lakkautetaan, mitä kiinteistölle tapahtuu? Lisäksi lehtitietojen mukaan ehdotuksena on rakentaa uusi vankila Joensuuhun. Ihmettelen kovin tätä logiikkaa, mikäli kyse on säästöjen hakemisesta.

- Valmistelun kustannuslaskelmien puuttuminen (Karjalainen 6.11.2013 s.5). On erittäin huolestuttavaa, että näinkin mittavia suunnitelmia tehdään vailla tarkkoja kustannuslaskelmia. Tosin tarkkaa tietoa laskemien olemassaolosta tai sisällöstä ei itselläni ole. Kuitenkin esimerkiksi kiinteistön kustannuksiin vetoaminen tuntuu oudolta, koska kyseistä kiinteistöstä vuokra maksetaan valtion omistamalle Senaattikiinteistölle.

- Vankilan lakkautuessa useat kymmenet henkilöt jäävät vaille työtä. Valtion toimesta on seutukunnan alueella aiheutettu työttömyyttä jo mm. Kontiorannan lakkauttamisella. Näin ollen voidaankin osuvasti todeta, Karjalaista sanatarkasti lainaten, että onko hallituksen tarkoitus suunnitella toista amputaatiota Pohjois-Karjalalle? (Karjalainen 7.11.2013 s. 2). Lisäksi voidaan kysyä mitä lakkautus tarkoittaisi muulle toiminalle, kuten Pyhäselän lukiolle? Näin ollen on hyvä muistaa, että elämää on Helsingin ulkopuolellakin, ainakin toistaiseksi.

Edellä mainitut seikat koskevat soveltuvin osin myös Juuan vankilaa.

Yllä on seikkoja, jotka on poimittu julkisesta kirjoittelusta aiheesta. Parempaa tietoa omaavat voivat jakaa sitä keskustelupalstalla tai lähettämällä sitä allekirjoittaneelle.

Ymmärrän, että vaikeassa taloustilanteessa tulee tehdä säästöjä. En kuitenkaan ymmärrä sitä, miten ko. vankilan lakkauttaminen on kokonaistaloudellisesti perusteltua. Näin ollen toivonkin, että valmistelussa huomioidaan myös yllä mainitut seikat, sekä toiminnassa aktiivisesti mukana olevien ääni. Lisäksi työntekijöille tulee suoda työrauha, koska uutisoinnissa vankilaa ollaan vuoroin lakkauttamassa, vuoroin säästämässä.

Me tämän adressin allekirjoittaneet vetoamme Oikeusministeriöön ja esitystä valmisteleviin toimijoihin Pyhäselän ja Juuan vankilan säilyttämiseksi ja sen lakkauttamisesta aiheutuvien taloudellisten ja inhimmillisten kerrannaisvaikutusten huomioimiseksi asian valmistelussa. Erityisesti haluamme huomauttaa, että asiaa hoitava ministeri Henriksson on vastuussa koko maan hyvinvoinnista, myös kaukaisen Pohjois-Karjalan.