Ei Railport-logistiikkakeskusta Riihimäen Vahteristoon

Noin 150 hehtaarin suuruinen sisämaan logistiikkakeskus Railport rekka- ja konttiterminaalialueineen esitetään sijoitettavaksi Riihimäen kaupungin eteläreunaan Vahteristoon ja osittain Korttiomäen uuden asuinalueen viereen. Hanketta suunnitellaan pääosin maille, joita kaupunki ei edes omista. Toteutuessaan keskus veisi maat ja talon noin kymmeneltä perheeltä sekä elinkeinon kahdelta maanviljelijältä. Lisäksi hankkeen alle jäisi alussa yksi hevostila, myöhemmin mahdollisesti toinenkin.

Lehdissä on esiintynyt lukuisia harhaanjohtavia tiedotuksia ja hanke on esitelty ikäänkuin valmiina ja varmasti toteutuvana, vaikka kaavoitusta ollaan vasta käynnistämässä.

Samaan aikaan Riihimäki on saamassa ensimmäisen luonnonsuojelualueensa Vahteristoon, joka sijaitsee suunnitellun Railportin välittömässä läheisyydessä. Vahteristo on riihimäkeläisten käyttämä merkittävä ulkoilu- ja virkistysalue, jonka kautta kulkevat myös vaellus-ja latureitit Hyvinkäälle.
Vahteristo on kaunista luonnonläheistä maalaismaisemaa. Tuskinpa ympärivuorokautinen melu ja kolina, valtava valaistus ja jatkuva tavarajunien ja perävaunurekkojen liikenne suurine siltakomplekseineen rautatien yli lisäisi alueen viihtyisyyttä.

Lisäksi Vahteristosta on löytynyt esihistoriallisia muinaislöytöjä ja alueella asuu myös suojeltavia eläimiä.

Lisätietoja:
Andreas Johansson