Rankemmat rangaistukset eläinsuojelulain rikkomisesta

Pyydämme eduskuntaa antamaan rankempia rangaistuksia eläinsuojelulain (247/1996) rikkomisesta.

Jos henkilö on todettu rikkovan eläinsuojelulain pykäliä, tulee henkilölle asettaa joko sakko, joka vastaa heidän tulotasoaan ja ehdoton eläintenpitokielto vähintään 5-10 vuodeksi. TAI henkilö tuomitaan joko ehdolliseen tai ehdottomaan vankeuteen, riippuen teon julmuudesta. Jos henkilölle on asetettu sakko, tulee sakon olla vähintään 500 euroa.

Jos henkilö ei jostain syystä pysty maksamaan sakkoa, tuomitaan kyseinen henkilö ehdottomaan tai ehdolliseen vankeuteen.

Eläinsuojelulaissa 2 luvun 3 pykälässä sanotaan seuraavaa:

Eläimiä on kohdeltava hyvin eikä niille saa aiheuttaa tarpeetonta kärsimystä. Tarpeettoman kivun ja tuskan tuottaminen eläimille on kielletty. Lisäksi eläintenpidossa on edistettävä eläinten terveyden ylläpitämistä sekä otettava huomioon eläinten fysiologiset tarpeet ja käyttäytymistarpeet.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä siitä, mitä on pidettävä tarpeettoman kärsimyksen, kivun ja tuskan tuottamisena eläimille.

2 luvun, 5 pykälässä:

Hoidossa olevaa eläintä ei saa jättää hoidotta tai hylätä. Eläimen on saatava riittävästi sille sopivaa ravintoa, juotavaa ja muuta sen tarvitsemaa hoitoa. Eläimen sairastuessa sen on saatava asianmukaista hoitoa. Eläimen hyvinvointi ja olosuhteet on tarkistettava riittävän usein.

Asetuksella voidaan antaa tarkempia säännöksiä eläimen hoidolle asetettavista vaatimuksista. Asetuksella voidaan myös säätää, että maa- ja metsätalousministeriö voi antaa niistä tarkempia määräyksiä.

selina.sotejeff@live.fi    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että selina.sotejeff@live.fi voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Luotatko nykyhallituksen kykyyn ratkaista maan talousongelmat?