Ranuan vanhan sairaalan suojelupäätös säilytettävä kaavamuutoksessa

Esitämme Ranuan kylän ainoan 1930-luvun funktionalismia edustavan rakennuksen, vanhan kunnansairaalan (kunnanlääkärin asunto ja 6-paikkainen sairastupa) säilyttämistä uudessa osayleiskaavassaa suojelukohteena. Kaavaehdotuksessa mainitaan  ”Sekä arkkitehtonisesti että historiallisesti arvokas rakennus on sekä ulko- että sisätiloiltaan 1930- luvun lopulla aikoinaan harkiten ja huolella rakennettu” sekä todetaan ”Historiallisesti arvokas ja taajamakuvan kannalta tärkeä rakennus.” Kuitenkin päädytään lopputoteamukseen”Ilman käyttöä ja merkittäviä korjaustoimenpiteitä vanhan sairaalan säilymisellä on heikot edellytykset, minkä vuoksi kohdetta ei esitetä enää suojeltavaksi.”  Totuuden vastaisesti kerrotaan”Kunnan tekemistä yrityksistä, selvityksistä ja suunnitelmista huolimatta rakennukseen ei ole löytynyt sellaista hyötykäyttöä, johon tilat pystyttäisiin saneeraamaan.” Selvitystyöhön tarjottu 10.000 euron avustuskin jätettiin vastaanottamatta!  Esitämme paitsi suojelupäätöksen säilyttämistä myös uuteen selvitystyöhön ryhtymistä.