RASISMIA IMATRALLA

TOIMITETTU ETEENPÄIN

"Rasismi eli rotusyrjintä on ideologia tai toimintaa, jossa ihmisten ulkonäön, fyysisten piirteiden, kansanluonteen, kielen tai kulttuurin erilaisuus oikeuttaa myös eriarvoisen kohtelun eli syrjinnän. Rasismia ovat myös toimintatavat ja sellaiset yhteiskunnalliset rakenteet, jotka johtavat näihin seikkoihin perustuvaan eriarvoisuuteen."

ADRESSI LUOVUTETAAN / TOIMITETAAN ETEENPÄIN 2007 alkuvuodesta!

- ADRESSI LUOVUTETAAN IMATRAN KAUPUNGIN HALLITUKSELLE

Tämän Adressin tarkoitus on tuoda esille Imatran Kaupungissa esiintyvä rasismi romaniväestöä kohtaan. Romaniväestöksi lasketaan koko / osaromanit. TÄMÄN ADRESSIN TARKOITUS on pyrkiä luomaan mahdollisuudet niille romaneille / osaromaneille, jotka tahtovat kouluttautua sekä työllistyä ja täten olla rakentamassa Yhteiskuntaamme antaen oman panoksensa VERONMAKSAJAN roolissa! Jokaiselle romanille / osaromanille täytyy Yhteiskunnan antaa mahdollisuus työllistyä, eikä kulttuuritausta saa olla esteenä tasa-arvoiselle kohtelulle. Mahdollisuus työelämään alkaa jo lastentarhoista tasa-arvoisena kohteluna...

Adressi luovutetaan Imatran Kaupungin Hallitukselle, että se voisi päätöksissään huomioida paremmin etnisen vähemmistökansamme romanien elinolosuhteet kaupungissamme ja täten olla vaikuttamassa päätöksiin rasismin poistamiseksi!

Tähän Adressiin voivat laittaa nimensä KAIKKI henkilöt, jotka ovat kokeneet (romanit/ osaromanit) rasismia vältaväestön taholta SEKÄ tähän Adressiin voivat laittaa nimensä myöskin VALTAVÄESTÖÖN kuuluvat henkilöt, jotka ovat huomanneet rasismia romaniväestöä kohtaan.

Tähän Adressiin voivat laittaa nimensä valtaväestöön kuuluvat, sillä usein juuri he huomaavat sivustakatsojan näkökulmasta rasismin joka kohdistuu romaniväestöön. Usein rasismia esiintyy eniten juuri silloin, kun romani on yksin valtaväestön ympäröimänä ja täten valitettavan usein moni valtaväestöön kuuluva näkee rasismia käytännössä, mutta valitettavasti siitä liian usein vaietaan. Tämän tähden tarvitaan ennen kaikkea silminnäkijöiden aktiivisuutta koskien tätä Adressia, joka on yksi ase taistelussa romaniväestöön kohdistuvaa rasismia vastaan.

Tähän Adressiin voi laittaa nimensä myös ulkopaikkakuntalainen, joka Imatralla käydessään on huomannut romaniväestöön kohdistuvaa rasismia!

Rasismia esiintyy virastoissa, koululaitoksissa, lastentarhoissa sekä kaupungin eri toimielimissä. Rasismia esiintyy kaduilla sekä internetin keskustelupalstoilla. Rasismia esiintyy romanien pyrkiessä työelämään. Rasismia esiintyy lähes kaikkialla ja siksi siihen on puututtava! Kaikille ihmisille kultuuriin katsomatta on Imatran Kaupungin suotava elämän perusoikeudet ja tämän tähden Kaupungissamme vaikuttavaa rasismia vastaan on taisteltava!

Marko Lind