Ray:n koneet pois kaupoista.

Pelikoneiden ikäraja ei suojaa lapsia niiden tuomasta harmista ja mielipahasta. Ongelmapelaaminen on tosiasia jo alakouluikäisten lasten keskuudessa. Moni lapsi pääsee livahtamaan kassatädin tai kahvion pitäjän silmien ohitse tuhlaamaan viikkorahansa Ray:n ylläpitämiin pelikoneisiin.

Yhteydenotot Ray:n asiakaspalveluun ovat olleet tuloksettomia, eivätkä he ota vastuuta lasten pelaamisesta. Yhdistyksen selkeä kannanotto on ollut, että ikäraja on juuri tästä syystä ja yrittäjien velvollisuus on valvoa toimintaa tuomion uhalla. Kioski yrittäjä kertoi rangaistuksen olevan n. 3kk ehdollista ja sakkoja, jos jäisi huolimattomuudesta kiinni.

Pelikoneita on lukematon määrä, eivätkä yrittäjien resurssit riitä valvomaan tämänkaltaista ongelmaa, vaikka muutamia alaikäisiä saadaankin käännytettyä lähes päivittäin koneiden luota pois.

Alle viisitoista vuotiaat lapset kertoivat, että pelaaminen on yksinkertaista ja paikkoja löydetään helposti tarkoitusta varten. He kertoivat myös, että pelaamiseen menee noin 20 euroa kuukaudessa. Osa haastatelluista lapsista kertoi tiedostavan sen, että ovat riippuvaisia koneista. Monet uskoivat kykenevänsä hallitsemaan niitä ja tietävänsä korttien tai merkkien kuviot.

Tällä adressilla toivomme saavamme enemmän huomiota siihen negatiiviseen puoleen, minkä pelikoneiden suhteellisen vapaa sijoittelu Suomessa aiheuttaa. Paljonhan on julkisuudessa ollut puhetta ongelmapelaajista yleensä, mutta lapsiryhmää ei ole juurikaan huomioitu. KOneet tulee saada pois kaupoista etc.

Suomessa tulisi rajoittaa pelikoneiden paikat niin etteivät alaikäiset lapset pystyisi niitä pelaamaan. Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä on useaan otteeseen ottanut kantaa ikärajan nostamiseen ja hänen mielestään ikärajan nosto on radikaali keino rajoittaa pelaamista. Hänen mielestään Ray:n tuki on monelle järjestölle elinehto. Huomioimatta hänellä jää se, että nykyistäkin ikärajaa pystyy rikkomaan häikäilemättömän helposti.

Kuka on lopulta vastuussa lasten yhä yleistyvästä rahapelikoneiden aiheuttamasta riippuvuudesta? Vanhemmat, yrittäjät, Ray vai kuka? Ongelman laajudesta ei meilläkään ole vielä täyttä käsitystä, mutta valtavalta se vaikuttaa jo pienen otannan jälkeen.

Toivottavasti autat omalla liittymiselläsi ja asian levittämisellä eteenpäin siihen, että saataisiin koneet niille kuuluville paikoille, esim. Täyspotteihin, missä on henkilökunta valvomassa sitä, ettei alaikäinen livahda koneen ääreen.

Autetaan yhdessä lapsia turvallisempaan ympäristöön!
Autathan sinäkin!