Venäläisopiskelijoita ei saa kohdella huonosti Lapualla

Vaadimme, että Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu kumoaa tekemänsä päätöksen, jolla viedään Lapualla opiskelevilta venäläisiltä opiskelijoilta heille sopimuksella luvatut oikeudet asumiseen, ruokailuun ja 80 euron kuukausittaiseen kulukorvaukseen.

Venäläiset opiskelijat on rekrytoitu oppilaitokseen lupauksilla, joista jokaisen opiskelijan kanssa on tehty kirjallinen sopimus. Tässä sopimuksessa on määritelty kyseiset asiat, jotka Sedun yksipuolisella päätöksellä on nyt irtisanottu.

Opiskelijoilla ei ole varaa jatkaa opiskeluaan ja tilanne jatkuessaan johtaa opiskelujen keskeyttämiseen. Suurin osa näistä venäläisopiskelijoista valmistuisi kuluvan vuoden aikana.

Vaadimme Sedun johtoa uudelleenarvioimaan päätöksensä ja perumaan sen. Sietäisivät myös pyytää hyvin kauniisti anteeksi.

Vaadimme Sedun hallitusta arvioimaan johdon toimintaa sekä tarvittaessa tekemään vaatimamme päätöksen Sedun johdon puolesta.

Vaadimme ministeri Henna Virkkusta (kuluvan viikon perheensä kanssa lomamatkalla Brasiliassa) teettämään selvityksen siitä, miten tällainen tilanne on päässyt syntymään sekä varmistamaan, ettei tilanne toistu muualla. Vastaavia korvauskäytäntöjä on olemassa lukuisissa oppilaitoksissa.

Vetoamme Lapuan, Seinäjoen ja lähialueiden ihmisiin, että he veisivät venäläisille opiskelijoilla ruokaa. Edessä on pääsiäinen ja opiskelijat eivät ole saaneet heille sopimuksella luvattua kuukausikorvaustaan.

RehtiSedu -projektiin voit ilmoittautua talkootöihin lähettämällä tekstiviestin numeroon +358-40-594 4444. Talkootöitä on tarjolla ja niistä raportoidaan osoitteessa www.aamulehti.fi/blogit julkaistavassa kirjoituksessa "RehtiSedu - lokikirja", joka löytyy helpoten klikkaamalla käyttäjän Jussi Lähde ikonia.

Järjestämme tukikonsertin Lapuan venäläisten opiskelijoiden oikeuksien puolesta Lapuan tuomiokirkossa torstaina 23.4. kello 18 - 20. Esiintyjänä muun muassa Heikki Salo. Konsertin valmisteluista, projektin etenemisestä kertoo kotisivumme www.rehtisedu.org. Myös Facebookissa on oma vaikuttajaryhmä.

Vaadimme, että Sedu toimii rehdisti ja palauttaa venäläisopiskelijoiden uskon suomalaiseen sopimusluottamukseen.

RehtiSedun puolesta Jussi Lähde