Roihuvuoren ala-asteen peruskorjaus

Roihuvuoren ala-asteen peruskorjausta on lykätty vuodesta toiseen jo 1990-luvusta lähtien. Viime vuosina uhkana on ollut jopa koulun lakkautus kouluverkon tarkastusten yhteydessä mm. rakennuksen huonon kunnon takia. Vaakalaudalla oleva koulu ei pääse korjauslistalle, kuten on siis koulumme kohdalla tapahtunut. Onneksi mm. aktiivisten vanhempien ja roihuvuorelaisten keräämien adressien johdosta näin ei ole käynyt vaan koulu edelleen sinnittelee olemassa olollaan.

Näillä näkymin Roihuvuoren ala-astetta ei olla lakkauttamassa, vaan rakennus odottaa päätöstä peruskorjauksesta tai mahdollisesta uudesta rakennuksesta Marjaniemessä. Vuodesta toiseen asiaa lykätään.

Nyt on korkea aika peruskorjata kyseinen rakennus, ennenkuin on liian myöhäistä!

Koululla on ollut kosteusvaurioita: teknisen työn luokassa on hurissut kuivatuslaite joka on paitsi häirinnyt melullaan ruokailutilanteita, merkitävästi se on myös haitannut teknisen käsityön opetusta. Kuivauskoneen ympärillä on ollut eristetty "teltta", johon on saanut mennä vain opettaja hakemaan kaapeissa säilytettäviä työvälineitä, joten oppilaat ovat olleet sen ajan ilman valvontaa. Luokkien lattiat piti repiä joululomalla auki, koska lattian eristevilla oli koostumukseltaan vääränlaista. Matalassa siivessä on myös havaittu häikkää, joka viitannee kosteusvaurioon. Osa matalasta siivestä on käyttökiellossa. Sisäilman laatu on myös ollut välillä karmiva.Toimivaa ilmastointia ei ole, sekä esimerkiksi ikkunat ovat niin huonossa kunnossa, ettei niitä saa turvallisuussyistä avata oppilaiden paikalla ollessa. Hiilidioksidipitoisuudet ovat nousseet luokissa jopa niin suuriksi, että osa oppilaista on jouduttu siirtämään muihin tiloihin.

Koulu on loistavalla paikalla ja opetus opettajineen lapsia innostavaa ja motivoivaa. Vain huonot tilat häiritsevät.

Positiivista on opetuksen lisäksi myös aktiivisuus saada koulusta viihtyisämpi, vaikka sitten talkoohenkeen :  koulu on varsin rähjäisessä kunnossa, mutta aikuiset eivät ole jääneet voivottelemaan tilannetta tumput suorina. Vessojen tuunaukseen tuli mukaan lähes 30 oppilasta, ja lopputulos on säilynyt ilman suurempaa ilkivaltaa jo kolmisen kuukautta! Hatunnoston arvoinen suoritus kaikilta projektiin osallistuneilta oppilailta sekä aikuisilta!

Nyt on oikea aika VIHDOINKIN tehdä päätös Roihuvuoren ala-asteen peruskorjauksesta! Vaadimme, että koulu peruskorjataan pikinmiten, eikä odoteta pahinta ennenkuin päätös peruskorjauksesta sekä tarvittavat toimenpiteet tehdään.

Parempaa oppimisympäristöä odottaen.

Maria Karikoski-Laine    Ota yhteyttä adressin tekijään