Rotumääritelmä ei saa vaikuttaa shelttien agilityyn

Vaadimme, että Shetlanninlammaskoirat-yhdistyksen jäsenillä on yhtäläinen oikeus osallistua yhdistyksen tukemaan toimintaan, huolimatta siitä täyttääkö jäsenen koira rotumääritelmän vai ei. Agilityssa, joka on koiraurheilua (kts. esim. http://www.agilityliitto.fi/ ) rotumääritelmän mukaisuudella ei ole vaikutusta lajin harrastamiseen eikä siinä menestymiseen (lukuunottamatta mahdollisesti joitakin koiran terveydelle haitallisia ominaisuuksia, jollaiseksi koiran kokoa ei voida lukea).

Shetlanninlammaskoirat-yhdistyksen hallitus on kokouksessaan 28.1.07 tehnyt päätöksen olla tukematta maksikokoisen (43 cm tai yli) shetlanninlammaskoirajoukkueen osallistumista agilityn vuosittaiseen maanlaajuiseen Agirotu-tapahtumaan. Päätös on tehty vastoin aiempaa käytäntöä, jonka mukaan yhdistys on tukenut kaikkien kokoluokkien joukkueita (agilityssa on kolme kokoluokkaa mini-, medi- ja maksi) sekä Agirotutapahtumaan että agilityn SM-kisoihin. Perusteena päätökselle on se, että maksisheltit eivät täytä rotumääritelmää (sheltin maksimikorkeus rotumääritelmän mukaan 39,5 cm).

Ote hallituksen kokouksen pöytäkirjasta 28.1.2007:

"87 § Agility- ja tokokisat v. 2007
87.1. Saap. 29.12.06 Xx Xxx:n meili koskien hänen keräämäänsä
Midi-joukkuetta Agirotu 2007:ään. Mikä tulee olemaan suhteemme tänä vuonna
kyseiseen kisaan? (LIITE) (Vastattu XX XX:lle ja välitetty meili
edelleen kolmelle yhdistyksen aktiivitoimijalle)
Keskusteltiin asiasta. Yhdistys on maksanut Agirotu-joukkueiden, 3-4 kpl,
ilmoittautumismaksut (ei maxia, koska menee yli rotumääritelmän)."

Rotumääritelmän mukaisuus ei ole pätevä syy olla tukematta maksijoukkueiden osallistumista. Mikäli rotumääritelmän mukaisuus on kriteeri agilityjoukkueiden valinnalle, tulisi yhdistyksen hyväksyä myös muihin yhdistystä agilityssa edustaviin joukkueisiin (mini- ja medijoukkueet) vain rotumääritelmän mukaisia shetlanninlammaskoiria. Tällaisia rotumääritelmää rikkovia virheitä on agilitya harrastavilla koirilla paljon, kuten pystykorvaisuus, purentavirheet, kivesvika, värivirheet, pään ja ruumiin rakenne. Mini- ja medijoukkueille ei vastaavaa rotumääritelmän mukaisuutta kuitenkaan ehdoksi ole laitettu, eikä koirien rotumääritelmän mukaisuutta joukkueita valittaessa millään tavoin tarkisteta. Esim. minikoirille ei ole asetettu alarajaa, vaikka rotumääritelmän mukainen shetlanninlammaskoiran minimikorkeus on 33 cm. Myös medeissä kilpailee monta rotumääritelmän korkeuden ylittävää shelttiä (korkeudet 39,6-42,9 cm).

Agility on ohjaajan ja koiran välinen iloinen yhteistyötä, harjoitusta ja monipuolisia taitoja vaativa laji, jossa shetlanninlammaskoirat tekivät ylivoimaisesti eniten startteja kaikista koiraroduista v. 2006 (3566). Lajissa kilpailevia shelttikoirakoita oli v. 2006 yhteensä 364. Näistä maksiluokassa kilpaili yhteensä 22 koirakkoa. Maksit ovat myös tuoneet yhdistykselle menestystä ja tunnettuutta mm. vuonna 2005 sijoittuessaan agilityn SM-joukkuekilpailussa pronssille.

Sheltit menestyvät jatkuvasti upeasti lajissa, joka vaatii rodunomaista ketteryyttä, älyä, reaktioherkkyyttä sekä miellyttämis- ja työskentelyhalua suhteessa ohjaajaan - riippumatta koiran koosta.

Me Shetlanninlammaskoirat-yhdistyksen jäsenet vaadimme, että yhdistys tukee jäsentensä agilityharrastusta edustusjoukkueissa, ja sen kautta myös yhdistyksen ja rodun tunnetuksi tekemistä, tasapuolisesti kaikissa agilityn kokoluokissa, joissa rodun edustajia on.