Pakkoruotsi pois kouluista!

Miksi Suomessa ruotsinkielen opiskelu on pakollista, kun Ruotsissakaan kouluissa suomenkielen opiskelu ei ole pakollista? Meidän mielestämme tämä on epäreilua ja opiskelijoiden pakottaminen saa huomattavasti motivaation laskemaan, tällöin opiskelu ei ole enää mielekästä varsinkaan lukioissa tai ylä luokilla. Täytyisi asettaa valinnanvapaus jokaiselle oppilaalle itselleen, jotta hän voisi valita aineet jotka kiinnostavat ja joista hän näkee olevan hyötyä omassa tulevaisuudessaan. Parempi vaihtoehto olisi mm. yhteen kieleen keskittyminen esim. englantiin jota opiskellaan lähes joka maassa ja se on maailmanlaajuinen kieli, sekä hyvin tärkeä. Suomen kannalta venäjän kieli olisi hyödyllisempi valinta pakolliseksi kieleksi, sillä Suomi on jatkuvasti yhteydessä venäjän kanssa jollain tapaa (mm.kaupankäynnissä). Joten miksi juuttua vanhoihin opetus-suunnitelmiin, kun nyky-yhteiskuntakin kehittyy huimaa vauhtia eteenpäin.

Savonlinnan lyseonlukion kakkosluokan opiskelijat    Ota yhteyttä adressin tekijään