Espoon Ruusukoti säilytettävä!

Espoon kaupungin 17-paikkainen dementiakoti Leppävaarassa on yksi lakkautettavista vanhusten hoitokodeista. Lakkautusta perustellaan kustannussäästöillä! Vakavasti dementoituneet vanhukset siirrettäisiin keskisuuriin ja isoihin hoitolaitoiksiin, joka ei dementiapotilaalle ole hyväksi. Työntekijöille ei ole kerrottu mihin heidät sijoitetaan, eikä myöskään sitä mihin potilaat sijoitetaan.
Vaadimme että lakkautuspäätös kumotaan ja mietitään ihmisystävällisempi tapa saada säästöjä.

Länsiväylässä asiaa koskeva uutinen 03.06.2009

Ruusukodin demetiayksikkö suljetaan Leppävaarassa

Päivi Hahko

Espoon kaupunki suunnittelee Ruusukodin toiminnan lopettamista Leppävaarassa. Ruusukoti on 17-paikkainen dementiayksikkö, joka tarjoaa ympärivuorokautista pitkäaikaishoitoa ja avohoitoa tukevaa lyhytaikaishoitoa keskivaikeasti ja vaikeasti dementoituneille asiakkaille.

Syy mahdolliseen sulkemispäätökseen ovat Espoon kaupungin vaatimat säästöt.

–Kyse on siitä, että kasvatamme keskikokoisia ja isoja hoivakoteja sekä karsimme pieniä. Kaupungin omia yksiköitä kasvatetaan ja yhteisöllisyyttä lisätään, vanhusten palvelujen johtaja Jaakko Valvanne sanoo.

Tämä tarkoittaa myös sitä, että tulevaisuudessa saattaa samassa huoneessa asua toinenkin vanhus.

Ruusukodin nykyisten asukkaiden kohtalo arvioidaan tarkkaan. Heidät voidaan sijoittaa esimerkiksi ensi vuonna avautuviin uusiin yksiköihin.

–Jos sulkemisiin mennään, muutto tapahtuu todennäköisesti helmikuun aikana ensi vuonna.

Tavoitteena on saada palvelujärjestelmä toimimaan entistä tehokkaammin. Tämä tarkoittaa lyhyellä tähtäimellä hoitopaikkojen vähentämistä pitkäaikaishoidossa, sairaalatoiminnan tehostamista sekä asiakasmäärien vähentämistä kotihoidossa.

–Pitkällä aikavälillä tiedämme, että vanhuspaikkoja tarvitaan tulevaisuudessa entistä enemmän.

Tarkoituksena tulevaisuudessa on, että vanhukset pärjäisivät kotona nykyistä pidempään, mikä vähentää pitkäaikaishoidon tarvetta. Tämän mahdollistaa kotihoitoon ja sairaalakuntoutukseen panostaminen ja se, että kotihoito on hyvin järjestettyä.

–Kuvittelimme, että meillä olisi siirtymäaikaa useampi vuosi. Sitä ei nyt ole. Talous sanelee tahdin, Valvanne sanoo.