Salonaukion vaarallinen risteys Tonttilassa

Lahden Tonttilassa, Salonaukio 8-6, Pizzeria Dalamanin rakennuksen ja Cityvaraston välissä on ajotie sisäpihalle. (Kuva 1) Sisäpihalle ajo on sallittu mutta sisäpihan läpi ajaminen on kielletty kahdella liikennemerkillä (Kuva 2, sisäpihalle toisesta suunnasta saavuttaessa). Reittiä pitkin kuitenkin ajetaan päivittäin ja siitä aiheutuu vaaraa Salonaukiota kulkeville kevyen liikenteen väylän käyttäjille.

Kuvassa 3 näkyy, että auton nokan tullessa näkyviin sisäpihan tiilimuurien välistä etäisyys risteykseen saapuvaan jalankulkijaan/pyöräilijään on metri. Tällöin autoilija ei vielä näe kevyen liikenteen käyttäjiä. Kevyen liikenteen käyttäjien on siis hidastettava muurin aukon kohdalla käytännössä pysähdyksiin asti nähdäkseen, onko autoa tulossa, sillä muurit vaimentavat äänet. Lisäksi autoilijan on tultava jyrkkää ylämäkeä, minkä takia monet tulevat tavallistakin suuremmalla nopeudella.

Tiedossa on yksi risteyksessä tapahtunut onnettomuus, missä autoilija ajoi päin pyöräilijää.

Kevyen liikenteen väylää käytetään paljon - se on reitti esim. Riihitarhankadulta keskustaan päin. Lisäksi 100 m päässä risteyksestä on Tenava-Tonttilan päiväkoti.

Lahden kaupunki myöntää risteyksen vaarallisuuden, mutta sillä ei ole riittäviä keinoja vaaran poistamiseksi: betoniporsaita ei saa enää nykyään asettaa ja muurin laitaan asennettava peili joutuisi luultavasti ilkivallan kohteeksi toistuvasti.

Lahden kaupungin edustaja ehdottaa, että tiilimuurien omistaja purkaisi tiilimuurit.

Addressin kannattajina ilmaisemme kannatuksemme sille, että risteys on vaarallinen ja asialle on tehtävä jotakin.

Addressin laatija toimittaa addressin ja toimintaehdotuksen kyseisen kiinteistön omistajalle (Alettin Basboga omistaa sekä Pizzeria Dalamanin että Tripla Barin) kevään 2022 aikana.
20220211_084721[1].jpg20220211_084840.jpg20220211_085049.jpg

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Saara Vehkala voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…