Kylmätestiratoja ei saa laajentaa Särkitunturin alueelle

Autoteollisuus uhkaa tuhota Lapin kauneimmat maisemat.

Kylmätestauksella saastutetaan vesistöjä ja luontoa jo nyt. Asialla on mm. Audi, joka kauppaa luonnon raiskaustaan nimikkeellä Dream Escape, "Pako unelmiin".

Muonion Veturi 1 -hanke uhkaa nyt lisäksi kaavoittaa autotestaukseen suuren alueen luonnonkauniin Särkitunturin lähimaastosta. Paikalliset pääelinkeinot, poro- ja metsätalous sekä matkailuelinkeino kärsivät. Liikkumista alueella rajoitetaan, mittaamattoman arvokasta luontoa ja maisemaa tuhoutuu.

Lähteitä:

Muonion veturi 1 -hanke, Muonion kunta/Vesi- ja tunturialueiden kehittämissuunnitelma.

(sivu poistettu adressin ilmestymisen jälkeen, tiedon saamisen hankaloittamiseksi??)

Sivu Googlen cachesta

Kuva testialueiden kaavoituksista

Valittu alue Huom! kuvateksti on hankketta ajavan tahon muotoilema.

Kuva öljystä ja noesta nykyisen liukkaan kelin ajoradalla Särkilompolon jäällä.

Aikasemmatkin testiradat on hankittu kyseenalaisin keinoin (Lainaus Simo Sarkin Pro Gradusta 2006):

"Muonion paliskunnan alueella, Kangosjärven ja Olostunturin välissä on autojen
kylmätestauspaikka. Metsähallitus myi aikoinaan, noin kymmenen vuotta sitten maan autotehtaalle. Laki velvoittaa Metsähallitusta olemaan aina yhteydessä paliskuntaan, kun myy maitaan poronhoitoalueella. Tässä tapauksessa autotehdas kuitenkin velvoitti Metsähallitusta pitämään asian salassa kunnes kaupat on tehty. Luonnonsuojelupiirin edustaja kertoi Metsähallituksen kiinteistöpäällikön sanoneen lehdessä, että kyseessä oli tietoinen lainrikkominen. Paliskunta vei asian käräjille ja nyt asiasta on sovittu sekä maksettu korvauksia paliskunnalle"

Autoteollisuuden toiminta on verrattavissa sademetsien ryöstöhakkuisiin. Lapin luonto ei palaudu vuosisatoihin entiselleen, kun se kerran on tuhottu - alkuperäiselinkeinot eivät koskaan.

Allekirjoita vetoomus kylmätestiratojen laajentamista vastaan. Särkitunturin alueelle ei haluta testiratoja. Edes paatunein kuluttaja ei halua ostaa autoa, jonka hintalappuun sisältyy luonnon turhaa tuhoamista.

In english:

NO NEW WINTER TEST TRACKS IN THE SÄRKITUNTURI AREA

Car industry threatens to destroy Lapland's most beautiful landscapes.

Winter testing already pollutes water systems and nature in Lapland. Audi promotes its nature violations by the name of Dream Escape.

Now Muonio's Veturi 1 -plan threatens to zone a big, scenic area in the proximity of Särkitunturi for winter testing. Local main sources of livelihood like reindeer keeping and tourism would suffer from this. Travel in the area would be restricted and invaluable nature destroyed.

Also the previous test grounds have been gained with questionable means (translated quotation from Simo Sarkki's Master's thesis 2006):

"In the area of Muonio's reindeer herding co-operative, between Kangosjärvi and Olos fell, is a cold testing area for cars. Ten years ago Metsähallitus (Forest and Park Service) sold the land to a car factory. The law states that Metsähallitus should always consult the reindeer herding co-operative first, when selling its land in reindeer herding area. In this case however the car factory obliged Metsähallitus to keep the matter secret until the deal was made. A representative of the Finnish Association for Nature Conservation told that Facility Manager of Metsähallitus had said in a paper, it was a matter of conscious law breaking. The reindeer herding co-operative took the case into court. Now the case is settled and some bonifications paid to the co-operative."

The actions of the car industry can be compared to the illegal forest felling operations happening in rainforests. The nature of Lapland will not recover for centuries when it's once destroyed, natural means of livelihood probably never.

Sign this petition against winter test track expansions. We do not want test tracks in the Särkitunturi area. What kind of a consumer wants to buy a car where the price includes destroying invaluable nature?

(The form is in finnish, the fields are:)

Etunimi = Forename
Sukunimi = Surname