Seuraluokat jatkossakin 12-39 km:n matkoilla

KIRJOITA NIMESI ADRESSIIN, MIKÄLI HALUAT, ETTÄ SEURATASON KILPAILUJA JÄRJESTETÄÄN JATKOSSAKIN 12-39 KM:N MATKOILLA JA SISURATSUKOT PYSTYY NÄIN OLLEN TOTEUTTAMAAN KAUDELLE 2015 SUUNNITELLUT MATKARATSASTUSKILPAILUT (8 KPL). ADRESSI ESITETÄÄN KIRJELMÄN YHTEYDESSÄ, JOKA LÄHETÄÄN SUORAAN SRL:N HALLITUKSEN TIEDOKSI. KIITOS TUESTASI!

Sisuratsukot ry:n hallitus on päättänyt 18.1.2015 laittaa vuodelle 2015 suunnitellun matkaratsastuksen kilpailutoiminnan jäihin.

Syynä tähän päätökseen ovat uudet matkaratsastuksen kilpailusäännöt, jotka sallivat 1-tason (ent. seurataso) luokkien järjestämisen ainoastaan 12-19 km:n matkoilla. Matkaratsastuskomitealle annetaan aikaa pyrkiä vielä vaikuttamaan sääntömuutokseen kauden ensimmäisiin kilpailuihin asti (JolHy 31.1.), mutta mikäli sääntöihin ei tule muutosta, SISU peruu kaikki tälle vuodelle suunnitellut matkaratsastuskilpailut ja laatii vuodelle uuden toimintasuunnitelman.

SISU jatkaa toimintaansa matkaratsastuskilpailujen jäjestäjänä, mikäli on edelleen mahdollistaa järjestää 1-tason luokkia aina 39 km:iin saakka. Mikäli päällekkäisyyksiä ei sallita (eli ei haluta, että on mahdollista ratsastaa esim. 30 km:n matka sekä 1- että 2-tason luokkana), niin ehdotamme, että 2-taso alkaisi vasta 40 km:stä eli käsittäisi matkat 40-79 km (ei 20-79 km).

Pahoittelemme vilpittömästi kaikille lajin harrastajille päätöksestä koituvaa pettymystä, mutta Sisuratsukot ei pysty jatkamaan matkaratsastuskilpailujen järjestäjänä tämänhetkisten lajisääntöjen vallitessa ja toteuttamaan sitä toimintaa, jota jäsenistö ja harrastajat ovat toivoneet.

Sisuratsukot ei voi myöskään liittyä tukemaan toimintaa, jossa harrastelijat ja kokeilijat karsitaan pois ja jäljelle jää ainoastaan "eliitti". Kuten eräs matkaratsastuksesta täysin tietämätön urheilumies totesi asiasta "täytyyhän aloittelijoille olla oma sarja, mistä niitä harrastajia muualta tulee"! Lisäksi olisi SISUn toimintaperiaatteiden vastaista kannattaa suuntausta, jossa on rahastuksen makua, eli matkaratsastuksesta kiinnostuneet pakotetaan hankkimaan 70 euron luvat ihan vaan halutessaan kokeilla, olisiko tämä laji meidän juttu! 12-19 km:n matkoilla ei meidän nähdäksemme saa vielä riittävästi kokemusta lajista, jotta olisi valmis sitoutumaan lajin harrastamiseen maksamalla koko vuodeksi kalliit lupamaksut.

Sisuratsukot ry:n yksi toiminnan ydinajatuksista on alusta lähtien (v. 2009) ollut viedä matkaratsastusta lajina eteenpäin, löytää uusia harrastajia lajin pariin ja ideoida uusia ratkaisuja toteuttaa edellä mainittuja. Olemme vuonna 2012 lanseeranneet matkaratsastukseen SISU-seurakilpailujen konseptin; muut seurat eivät näitä ole järjestäneet kuin aniharvoin ja mielestämme paras tapa koukuttaa uusia harrastajia lajiin on madaltaa kynnystä; tarjota kilpailuja, joihin ei tarvita kilpailulupia eikä rokotuksienkaan tarvitse olla ”just eikä melkein” – ainoa pääsyvaatimus on seuran täysjäsenyys! Kilpailumaksut pidetään mahdollisimman matalina, jotta hintapolitiikkakaan ei karsisi kiinnostuneita.

SISU-seurakilpailuissa on ollut tarjolla erimittaisia kilpailumatkoja, lyhet matkat kiinnostavat ensikertalaisia ratsastajia tai kokeneempia ratsastajia esim. uuden hevosen kanssa tai kilpailurutiinia haettaessa. Lisäksi tarjolla on ollut pidempiä matkoja aina 39 km:iin saakka, jotta myös enemmän lajia harrastaneille olisi tarjolla riittävästi haastetta ja jotta aloittelijoiden olisi mahdollista myös edetä seuratasolla 12-15 km -> 20-25 km -> 28-32 km -> 33-39 km.

Yli 32 km:n luokassa on matkaratsastuksen lajisääntöjen vaatima pakollinen tauko; tämä kilpailumuoto on sopinut erinomaisesti ratsukoille, joilla on jo tähtäimessä alueluokat ja jotka haluavat harjoitella tauollista kilpailua. Jokaiselle siis jotakin – tällä taataan riittävä osallistujamäärä; pelkistä ensikertalaisista ei todennäköisesti riittävää osallistujamäärää (15 ratsukkoa) saisi kasaan, mutta kun mukaan saadaan kokeneempiakin ratsukoita, niin kisat pystytään järjestämään tappiottomasti.

Kilpailunjärjestäjän näkökulmasta seurakilpailut on ollut oiva tilaisuus testata uusia kilpailukeskuksia, kisamaastoja ja opettaa uusia toimihenkilöitä tulevia alue- ja kansallisia kisoja varten.

Hyvin menneen seurakilpailuvuoden 2014 (viidet seurakilpailut, joiden lisäksi yhdet kansalliset) jälkeen tuli täydellisenä yllätyksenä päivitetyt matkaratsastuksen lajisäännöt, jotka mahdollistavat seuraluokan järjestämisen ainoastaan 12-19 km:n matkalla! Sanomattakin on selvää, että 12-19 km:n haarukasta ei saa aikaan kokonaisia kilpailuja.

Lajikomitea on työstänyt uusia tasoluokituksia vuodesta 2011 lähtien. Mielestämme komitea on toiminut väärin ja komitean jäsenet ovat merkittävästi laiminlyöneet tehtävänsä, kun matkaratsastuskisoja järjestäville seuroille ei ole annettu tietoa tulevasta sääntömuutosehdotuksesta, joka vaikuttaa merkittävästi tulevien kisojen järjestämiseen. Sääntömuutosehdotuksia peräänkuulutettiin näkyvästi, mutta miten voi esittää mielipiteensä, jos ei tiedä, mitä on tulossa? Ehdotamme, että jatkossa matkaratsastuskomitea antaa sääntömuutosehdotuksia kyseltäessä myös tiedon tulevista lisäyksistä/merkittävistä muutoksista, joita komitea on sääntöihin suunnitellut, kommentointia varten.

Tieto suunnitteilla olevasta uudesta tasoluokituksesta lajisääntöihin olisi ehdottomasti tullut välittää ainakin SISUlle, joka on selkeästi ja toistuvasti tuonut esille, että seurakenttä on se sektori, johon haluamme jatkossakin panostaa ja kehittää konseptia mm. aktiivisemman tiedottamisen ja medianäkyvyyden kautta. Mutta emme siis saaneet mahdollisuutta vaikuttaa asiaan. Esimerkiksi, jos olisimme olleet tietoisia tästä tulevasta sääntömuutoksesta, niin viimeistään marraskuussa pidetyssä lajiseminaarissa olisimme tuoneet näkemyksemme esille vahvasti. Päinvastoin, olemme jatkaneet seurakilpailujen suunnittelua; olemme olleet yhteydessä uusiin potentiaalisiin kisapaikkoihin mm. Keski-Suomessa, Satakunnassa ja Pirkanmaalla ja neuvotelleet yhteistyöstä eri tahojen kanssa. Tälle kaudelle oli suunnitteilla yhteensä viidet seurakilpailut uusilla paikkakunnilla / uusilla reiteillä.

Toivomme, että asiaan löytyy vielä ratkaisu ja pystymme järjestämään kahdeksan kilpailua (enemmän kuin kaikilla muilla seuroilla yhteensä) suunnitellusti, mutta mikäli tasoluokitukseen ei tule muutosta, niin kaikki kaudelle 2015 suunnitellut kilpailut (mm. SM-kilpailut 8.8.) joudutaan valitettavasti perumaan. Kannustamme kuitenkin edelleen SISUa edustavia ratsukoita kilpailemaan lajissa ja toivomme heille kaikkea menestystä muiden seurojen järjestämissä kilpailuissa.

Sisuratsukot ry:n hallitus

Marjo Iso-Jaakkola (pj), Sissi Kähkönen, Inka Muranen, Sanna Niemelä, Katri Suomi