Morkku säilytettävä ja jatkettava yhteisöllistä perinnettä

Allekirjoita adressi Seuratalo Morkun säilyttämisen, kunnostamisen ja yhteisöllisen kulttuuriperinteen jatkamisen puolesta!

Tampereen historiallisesti merkittävän ratapihan alueella sijaitseva Seuratalo Morkku on tärkeä osa miljöötä. Menestyksekäs adressi Tavara-aseman pelastamiseksi johti kaupungin kaavailemaan Morkun purkamista Tavara-aseman tieltä. Yhden hyvän pelastaminen toisen kustannuksella ei tyydytä meitä allekirjoittaneita. Rakennusten arkkitehtuurinen arvo ei ole ainoa valintaperuste kun päätetään, mitä säilytetään ja mitä puretaan, jos mitään täytyy ylipäätän Tampereella enää purkaa.

Morkun upea yli satavuotinen historia puhuu ihmisten nykyistenkin tarpeiden puolesta. Talkoovoimin 1800-luvun lopulla aloitettu rakennushanke rahoitettiin pääosin arpajaisin, myyjäisin ja yksityisten ihmisten lahjoituksin, ja Morkku valmistui ja otettiin rautatieläisten käyttöön 1905. Sittemmin Morkku on toiminut kotipaikkana erilaisille kulttuuritoimijoille, kuten kirjastolle, teattereille (Ahaa Teatterin kotinäyttämö, ammattiryhmät GrusGrus ja Nibiru), yhdistyksille, tanssiaisille, parillekymmenelle bändille, ja monelle muulle.

Nyt olisi kaupungin aika antaa tilaa yhteisöllisyyden uudelleen nousta. Me allekirjoittaneet haluamme, että Morkku säilytetään ja kunnostetaan minimoiden kaikki kustannukset. Tilaa voisi antaa kansalaisjärjestöjen ja oppilaitosten toiminnalle kunnostuksessa. Arpajaisia voidaan edelleen järjestää. Tamperelaiset kyllä tukevat tällaisen arvokkaan kulttuuritalon saamista oikeaan käyttöönsä tyhjänä lojuttamisen sijaan, kunhan raha ei ole muusta yhteisestä hyvinvoinnista pois. Yhteisöllisyys ja talkoohenki tuovat paitsi säästöjä, niin hyvinvointia ja osallisuutta, jota kovasti tänä päivänä peräänkuulutetaan.

Talkoohenkeä löytyy jos sille annetaan tilaa!

Kiitos Morkun ystävät!

Liina Lumikari ja Morkun olohuoneessa istujat    Ota yhteyttä adressin tekijään